Podstawowe umiejętności pomocy psychologicznej SP-PUP6
Ja jako osoba pomagająca:
• Analiza potrzeb osób zgłaszających się po pomoc psychologiczną
• Określenie specyfiki nawiązywania i utrzymywania relacji pomagania
• Analiza zasobów własnych
• Zasady etyczne w obszarze pomocy psychologicznej
Nawiązywanie kontaktu z klientem:
• Analiza kontekstu zgłoszenia
• Określanie kontekstu oferty ze strony osoby pomagającej
• Czynniki służące skutecznemu pomaganiu
• Analiza treści dostępnych podczas obserwacji klienta
• Zachęcanie do rozmowy
Utrzymywanie kontaktu z klientem:
• Rozpoznawanie i omawianie problemów klienta
• Rozpoznawanie i urealnianie oczekiwań klienta
• Zawieranie kontraktu w pomocy psychologicznej
Praca z oporem klienta:
• Analiza postawy własnej dotyczącej milczenia, agresji w kontakcie zawodowym
• Rozwijanie umiejętności pomocnych w pracy z różnymi formami oporu
• Ćwiczenie kontaktu z trudnymi klientami
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Słuchacz/ka znaczynniki służące skutecznemu pomaganiu
Umiejętności:
- podejmuje i planuje zachowania pomocowe adekwatnie do potrzeby osoby wspierane oraz zgodnie z zasadami etycznymi
Kompetencje społeczne:
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności
- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
obecność i aktywność na zajęciach, test wiadomości (zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi)
Literatura
Okun B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Sztander W.(1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: IPZ.
Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska (2005). Podręcznik pomagania. Academica, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: