Psychiatria dziecięca SP-PSD
- Poradnictwo psychiatryczne – cele, zakres, formy
- Pojęcie normy. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych.
- Typy i rodzaje badań klinicznych w psychiatrii dziecięcej, znaczenie badań dodatkowych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej
- Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycz-nej (w tym m.in. zaburzenia emocji i zachowania we wczesnym dzieciństwie, zaburzenia psychotyczne, stereotypie i natręctwa, psychiczne zaburzenia tolerancji pokarmowej, za-burzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania a ADHD, ADD, ODD)
- Poradnictwo psychiatryczne we wsparciu rodziny dziecka z niepełnosprawnością
- Zadania lekarza psychiatry dziecięcego w zespole interdyscyplinarnym
- Formy wspomagania rozwoju, profilaktyki uniwersalnej i selektywnej w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki psychiatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym
- Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów z uwzględnieniem klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych ICD-10 i ICD 11
- Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem zaburzeń więzi i relacji małego dziecka w odniesieniu do klasyfikacji DC-O3R
- Zna problematykę zaburzeń emocji i zachowania u dzieci, psychohigieny, profilaktyki i wczesnego rozpoznawania zaburzeń rozwoju
- Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD.
Umiejętności:
- Potrafi dokonać charakterystyki zadań opieki psychiatrycznej w profilaktyce pierwotnej i wtórnej
- Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka
- Potrafi określać i analizować zaburzenia emocji i zachowania u dzieci; stosować psychohigienę, profilaktykę i wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju
- Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD
- Potrafi scharakteryzować przebieg badania psychiatrycznego.
Kompetencje społeczne:
- Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego
- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Kryteria oceniania
1. Obecność obowiązkowa na zajęciach
2. Pisemny zaliczenie
Literatura
T. Bilikiewicz, Psychiatria kliniczna, Warszawa 1989.
W. Jakimowicz, Neurologia kliniczna w zarysie, Warszawa 1987.
A. Jakubik, Podstawowe kierunki psychiatrii dynamicznej, Warszawa 1989.
A. Popielarska, Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 1989.
W cyklu 2020Ln:
T. Bilikiewicz, Psychiatria kliniczna, Warszawa 1989. |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: