Psychodydaktyka SP-PSA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI WYKŁADÓW: TREŚCI ĆWICZEŃ: |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI WYKŁADÓW: TREŚCI ĆWICZEŃ: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Słuchacz posiada zna i rozumie:
usytuowanie dydaktyki jako subdyscypliny pedagogiki; przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki; relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych
współczesne koncepcje nauczania; cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania i ich rodzaje; zasady dydaktyki; metody nauczania; treści nauczania; organizację procesu kształcenia i pracy uczniów
zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej i jej budowę; modele lekcji; sztukę prowadzenia lekcji; style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne
rolę profilaktyki i promocji zdrowia: sposoby konstruowania szkolnych programów profilaktycznych, zasady promocji i ochrony zdrowia uczniów, edukacji zdrowotnej oraz udzielania pierwszej pomocy, zagadnienia związane z promowaniem rozwoju fizycznego i zdrowia psychicznego (kształtowanie odporności emocjonalnej, prowadzenie treningów interpersonalnych, radzenia sobie ze stresem, zarządzania własnymi emocjami), profilaktyką uzależnień, zapobieganiem zjawiskom dyskryminacji, agresji i przemocy oraz sposoby interwencji w sytuacjach konfliktowych (prowadzenie mediacji) i kryzysowych (interwencja kryzysowa);
sposoby prowadzenia działań edukacyjnych przez nauczyciela psychologa: zasady projektowania zajęć z uczniami, doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych, projektowania zajęć (warsztatów) dla nauczycieli, a także sposoby realizacji zajęć z dziećmi, uczniami lub wychowankami w różnym wieku i o różnych możliwościach psychofizycznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
Słuchacz potrafi:
dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów
wspierać proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie prawidłowości i metod efektywnego uczenia się
zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego
dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczy i opiekuńczych).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Słuchacz jest gotów do:
twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych
podejmowania współpracy z różnymi podmiotami w środowisku ucznia na rzecz jego rozwoju.
Literatura
W cyklu 2021Ln:
K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2004 |
W cyklu 2022Ln:
K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2004 |
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: