Poradnictwo związane z problemami różnych niepełnosprawności SP-PRN6
• Definicje niepełnosprawności. Rodzaje niepełnosprawności, niepełnosprawność w Polsce w liczbach, orzecznictwo ds. niepełnosprawności.
• Specyfika pracy z osobą z niepełnosprawnością. Własne doświadczenia, obawy związane z niepełnosprawnością, przekonania utrudniające pracę z osobami niepełnosprawnymi. Etykieta postępowania wobec osób niepełnosprawnych.
• Formy pomocy i wsparcia osób z niepełnosprawnością. Odruch naprawy i jego kontrolowanie. Problemy zgłaszane przez osoby z niepełnosprawnością – propozycje pomocy. Trudności w kontakcie z osobą z niepełnosprawnością. Instytucje, ośrodki, organizacje udzielające pomocy osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom.
• Zmiany w funkcjonowaniu rodziny spowodowane niepełnosprawnością jednego z jej członków. Postawy bliskich wobec osoby niepełnosprawnej. Poradnictwo rodzin i bliskich – wskazówki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
IK_W1 Słuchacz/ka zna pojęcie niepełnosprawności w perspektywie fizycznej, psychicznej i społecznej
IK_W1 ma wiedzę o psychologicznych skutkach niepełnosprawności
IK_W1 zna społeczny aspekt niepełnosprawności
Umiejętności
IK_U1 potrafi analizować źródła przekonań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych
IK_U4 potrafi zastosować wybrane metody interwencyjne do wykorzystania do pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz ich rodzinami, bliskimi
Kompetencje społeczne
IK_K2 ma świadomość znaczenia wsparcia osób z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności
Kryteria oceniania
Ćwiczenia obserwacyjno-doświadczeniowe, praca grupowa, indywidualna (opis przypadków, materiał własny),dyskusja na forum całej grupy, burza mózgów, elementy prezentacji i wykładu
praca pisemna
Literatura
Kosmol, A. (2002). Wybrane elementy treningu osób niepełnosprawnych. W: Z. Tarkowski, G.Jastrzębowska (red.). Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wydawnictwo Fundacji ORATOR
Miller, W., E., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Kraków: WUJ.
Piętka, W. (2005). Wiedza o osobie niepełnosprawnej. W: I. Odrobińska (red.). Poradnik osobistego asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo. Warszawa: Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego.
Sękowski, A. (1999). Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 237-246.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: