Psycholingwistyka rozwojowa - kształtowanie mowy i języka dziecka SP-PRK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna i rozumie psycholingwistykę rozwojową
- Zna elementarną terminologię używaną w psycholingwistyce, rozumie jej zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju dziecka w zakresie komunikacji funkcjonalnej werbalnej i niewerbalnej
- Zna i rozumie zagadnienie kształtowania mowy i języka dziecka. Ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
- Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego
- Ma wiedzę dotyczącą klasyfikacji zaburzeń mowy.
Umiejętności:
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań językowych i komunikacyjnych
- Potrafi stosować psycholingwistykę rozwojową, kształtować rozwój mowy i języka dziecka
- Ma elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów z badań dotyczących językowego porozumiewania się; potrafi formułować wnioski, opracowywać i zaprezentować wyniki oraz proponować kierunki dalszych badań
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji aktywności małego dziecka, potrafi określić i scharakteryzować, fazy rozwoju mowy dziecka, zachowań komunikacyjnych, uzasadnić ich znaczenie w nabywaniu kompetencji kluczowych
- Potrafi dokonać charakterystyki zaburzeń rozwoju mowy i komunikacji
- Komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne:
- Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych
- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne
- Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym: szanowania kultury języka polskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: