Poradnictwo związane z problemami osób w podeszłym wieku SP-PPW
1. Zrozumienie specyfiki sytuacji osób w podeszłym wieku (społecznej, zdrowotnej – ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń poznawczych i psychicznych ). Podstawowe zasady kontaktu z osobami w podeszłym wieku
2. Poznanie sposobów interwencji i pomocy osobom starszym i ich opiekunom. Podstawy prawne interwencji
3. Ćwiczenia doskonalące w pomocy osobom w podeszłym wieku – opisy przypadków.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna złożoność i specyfikę życia i funkcjonowania ludzi starszych w wymiarze indywidualnym i społecznym
- potrafi scharakteryzować teorie procesu starzenia się
- potrafi scharakteryzowaćeorie adaptacji do starości.
UMIEJĘTNOŚCI:
- słuchacz potrafi diagnozować problemy osób w podeszłym wieku
- potrafi określić metody pomocy osobom adekwatne do ich potrzeb.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- jest uwrażliwiony na potrzeby osób starszych.
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne
Literatura
Cybulski, M., Krajewska-Kułak, E. (red.). (2016). Opieka nad osobami starszymi. Przewodnik dla zespołu terapeutycznego. Warszawa: PZWL.
Dzienniak, M., Malinowska, B. (2011). Ćwiczenia stymulujące funkcje językowe i inne procesy poznawcze. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Alzheimerowskie.
Jochim, K., Nowak, M., Woźniak, M. (2009). Ćwiczenia pamięci i innych funkcji poznawczych. Zeszyt 1 i 2. Warszawa: Egis.
Leszczyńska-Rejchert, A.(2005). Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Pantalon, M. (2011). Błyskawiczne wywieranie wpływu. Jak motywować siebie i innych do natychmiastowego działania. Gdańsk: GWP.
MINDWELLNESS Improvement the Learning Capacities and Mental Health of Elder People. (2010). Podręcznik do ćwiczenia umysłu dla osób starszych..
Ratajczak, M. (2010). Ćwiczenia usprawniające pamięć. Warszawa: Polpharma.
Sobów, T. (2010). Praktyczna psychogeriatria: rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach psychicznych u chorych w wieku podeszłym. Wrocłąw: Wydawnictwo Continuo.
Steuden, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób w okresie późnej dorosłości.. W: C. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tang-Wai, D., Knopman, D., Geda, Y., Edland, S., Smith, G., Ivnik, R., Tangalos, E., Boeve, B., Peterson, R.. Comparison of the Short Test of Mental Status and the Mini-Mental State Examination in Mild Cognitive Impairment. Arch Neurol. 2003; 60:1777-1781.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: