Podstawy pomagania SP-PPG
Podczas zajęć będą realizowane następujące zakresy tematyczne:
(1) proces pomocy psychologicznej - etapy pomagania;
(2) rozwijanie umiejętności empatycznego komunikowania z klientami o różnej charakterystyce psychologicznej oraz motywacji np. klienta lękowego, oporującego; bariery komunikacyjne
(3) Ćwiczenie zdobytej wiedzy z zakresu pomagania, procesu pomocy psychologicznej, w tym specyficzne strategie pracy z klientem trudnym
(4) Kształtowanie i wzmacnianie umiejętności autorefleksji oraz pracy w grupie i przekazywania informacji zwrotnych;
(5) wartości - praca grupowe i moje wartości
(6) aspekty etyczne w pomaganiu
(7) przekazanie i omówienie propozycji ćwiczeń, materiałów do prowadzenia zajęć o podobnej tematyce.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Definiuje i charakteryzuje czynniki służące skutecznemu pomaganiu, tj. techniki werbalnego reagowania, cechy osoby pomagającej i wspomaganej.
UMIEJĘTNOŚCI
Posiada umiejętności planowania i podejmowania oddziaływań pomocowych adekwatnie do potrzeby osoby wspieranej oraz zgodnych z zasadami etycznymi.
Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą w kontekście uzależnień
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Posiada świadomość specyfiki kontaktu z osobą uzależnioną i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym
Kryteria oceniania
Ćwiczenia w grupach (dwu lub trzy osobowych), burze mózgów, odgrywanie scenek, dyskusja, dzielenie się doświadczeniami własnymi, praca w grupach nad opracowanie programu pomagania
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Czabała J. Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Zabłocka-Żytka, L. (2011). Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu. W: B. Weigl (red.). Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria- ćwiczenia- praktyka. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: