Praktyka zarządzania szkołą/placówką SP-PLA9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
zna cel, metody, formy planowania i organizowania pracy jednostki oświatowej z uwzględnieniem przepisów prawa oświatowego; zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji; zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego; zna się na adaptacji planów i programów nauczania, w tym: podręczników; zna zarządzanie w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych w szkole;
zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania, w tym: ocenę wyników egzaminów zewnętrznych i nadzoru pedagogicznego; zna diagnozę, warunki i sposoby realizacji zadań jednostki oświatowej – zgodnie z podstawami prawnymi, możliwościami i potrzebami edukacyjnymi uczniów i wychowanków;
zna procedury określające tryb postępowania kierownicze, pedagogiczne, organizacyjne i administracyjne dyrektora;
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów, gdzie szczególnie istotne są działania profilaktyczne; potrafi podejmować właściwe działania w sytuacjach kryzysowych w szkole;
tworzy właściwy model postępowania pedagogiczno-terapeutycznego;
potrafi przeprowadzać analizy wniosków i zaplanować ich wykorzystanie;
potrafi dokonać analizy wyników kontroli, zaplanować i przeprowadzić ewaluację; planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty;
potrafi właściwie postępować w roli kontrolowanego; potrafi zająć stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli; potrafi działać w ramach postępowania pokontrolnego;
potrafi nawiązywać i prowadzić rozmowy oraz przygotowywać dokumenty w języku polskim i angielskim - w obszarze posiadanych kompetencji;
umie efektywnie prowadzić zebrania, narady, spotkania, negocjacje, rozmowy motywacyjne i dyscyplinujące – w procesie zarządzania szkołą;
potrafi przygotować wizerunek szkoły, zaprezentować go i wykorzystać w celach marketingowych i w zarządzaniu szkołą;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej;
kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania;
wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań;
dostrzega motywujący charakter kontroli i ewaluacji; skupia się na działaniach ukierunkowanych na osiąganie celów i wypełnianie podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów, nauczycieli i rodziców; dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;
rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością; rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;
TREŚCI PROGRAMOWE
- Formalne i praktyczne postępowanie organizacyjne i administracyjne dyrektora.
- Role i zadania organów szkoły.
- Organizacja zadań kształcenia i wychowania w szkołach i placówkach.
- Metody pracy wykorzystywane w bieżącej działalności i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą.
- Kierowanie procesami społecznymi w szkole.
- Badanie i kontrola realizacji zadań.
- Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy w szkole w oparciu o obowiązujące prawo.
- Wspomaganie procesów pedagogicznych.
- Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
- Planowanie i realizacja zadań pracowników.
- Marketingowe zarządzanie szkołą.
- Przykładowe rozwiązania marketingowe.
- Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty.
- Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole.
- Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja.
- Dokumentacja nadzoru zewnętrznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: