Podstawy psychologii i poradnictwa psychologicznego SP-PIR
1. Psychologia jako nauka, metody badań psychologii. Główne koncepcje psychologiczne człowieka (podejście psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, pozytywne)
2. Charakter, osobowość, temperament i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka.
3. Emocje. Wpływ czynników emocjonalnych na funkcjonowanie człowieka.
4. Motywacja. Wpływ czynników motywacyjnych na funkcjonowanie człowieka.
5. Aktywność poznawcza w funkcjonowaniu człowieka.
6. Podstawy poradnictwa psychologicznego – teoria i praktyka
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: |
Efekty kształcenia
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Słuchacz zna postawy psychologii ze szczególnym uwzględnieniem psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz kryzysów rozwojowych
Słuchacz posiada wiedze na temat psychologicznych aspektów zachowań ludzkich (ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży)
Słuchacz posiada wiedzę na temat podstaw poradnictwa psychologicznego
Umiejętności
Potrafi określić sposób reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego
Potrafi przeprowadzić ocenę funkcjonowania dzieci i młodzieży pod względem ewentualnych kryzysów rozwojowych, psychologicznych i sytuacyjnych
Posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych;
Kompetencje społeczne
Posiada świadomość psychologicznych reguł i specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym;
Posiada przekonane o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności pomagania i radzenia sobie ze stresem zawodowym; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Psychologia jako nauka, metody badań psychologii. Główne koncepcje psychologiczne człowieka (podejście psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, pozytywne)
2. Charakter, osobowość, temperament i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka.
3. Emocje. Wpływ czynników emocjonalnych na funkcjonowanie człowieka.
4. Motywacja. Wpływ czynników motywacyjnych na funkcjonowanie człowieka.
5. Aktywność poznawcza w funkcjonowaniu człowieka.
6. Podstawy poradnictwa psychologicznego – teoria i praktyka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: