Podstawowe formy pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży i ich rodzin SP-PFP
•Działalność profilaktyczna, terapeutyczna, edukacyjna, interwencja w sytuacjach kryzysowych: formy pomocy, adresaci pomocy, osoby udzielające pomocy.
•Analiza I: formy pomocy adresowane do jednostki a formy pomocy adresowane do otoczenia, w którym żyje - problem efektywności krótko- i długoterminowej, problem wzajemnych związków obu form pomocy.
•Analiza II: formy pomocy indywidualnej w kolejnych okresach dzieciństwa i dorastania - wskaźniki i wyznaczniki ich efektywności.
•Analiza III: formy pomocy adresowanej do opiekunów dzieci i młodzieży w kolejnych okresach dzieciństwa i dorastania - wskaźniki i wyznaczniki ich efektywności.
•Rola osób znaczących z otoczenia dziecka w procesie budowania, realizacji i ewaluacji programów pomagania (profilaktycznych, terapeutycznych, edukacyjnych, interwencyjnych).
•Terapia rodzin
W wyniku kształcenia psycholog nabędzie umiejętność:
•sformułowania zaleceń terapeutycznych dostosowanych do rodzaju zaburzeń, właściwości dziecka i jego środowiska,
•prowadzenia indywidualnych i grupowych oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka,
•prowadzenia oddziaływań terapeutycznych wobec członków rodziny dziecka,
•prowadzenia konsultacji dla osób z rodzinnego i szkolnego otoczenia dziecka,
•opracowywania i wprowadzania programów edukacyjnych i profilaktycznych,
•promowania wiedzy o rozwoju dziecka i jego zagrożeniach
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Bradshaw J., Zrozumieć rodzinę, IPZiT, Warszawa, 1994.
2. Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Zysk i S-ka, Poznań, 1995.
3. Erikson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, Rebis, Poznań, 1997.
4. Kościelska M., Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa, 1995.
5. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 1996.
6. Namysłowska I., Terapia rodzin
7. Namysłowska I. (red.), Psychiatria Dzieci i Młodzieży, PWN, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: