Przesłuchanie dzieci-ofiar i świadków przestępstw SP-PDO
Przesłuchanie jako specyficzna forma interakcji
Podstawowe pojęcia związane z przedmiotem sprawy. Podstawowe przepisy kpk regulujące procedurę przesłuchania małoletnich – możliwości ochrony dziecka w postępowaniu karnym. Procedury i standardy przesłuchań dzieci w różnym wieku
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- słuchacz zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dzieci
- zna i rozumie zasady etyczne obowiązujące w pracy z dziećmi i młodzieżą
- zna specyfikę kontaktu z dzieckiem i podstawowe zasady związane z procesem jego diagnozy.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi zaplanować przebieg badania diagnostycznego dobierając odpowiednie narzędzia, biorąc pod uwagę wiek dziecka, poziom rozwoju mowy, rozwój psychomotoryczny, postawę wobec badania, zgłaszany problem
- potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych osobiście badań diagnostycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- dostrzega problemy etyczne w pracy
- diagnostycznej oraz dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie diagnostycznym.
Literatura
Budzyńska A. (2008) Jak przesłuchiwać dziecko. Poradnik dla profesjonalistów uczestniczących w przesłuchaniu małoletnich świadków, Warszawa, FDN
Kwiatkowska-Darul V. (2007), Przesłuchanie małoletnich świadków w procesie karnym, Toruń, Dom Organizatora
Wesołowska A. (2007) Regulacje prawne dotyczące ochrony małoletnich w toku postepowania sadowego, w Dziecko krzywdzone. Teoria Badania Praktyka, Nr 20 Warszawa, FDN
Sajkowska M. (2007). Przyjazne przesłuchanie dziecka Warszawa, FDN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: