Praktyki asystenckie i kierownicze SP-P-ZSO
ASYSTENCKIE (6 modułów)
1. Organizacja pracy szkoły (placówki).
Plany pracy dyrektora, dokumentacja działań dyrektora. Organizacja kancelarii i archiwum.
2. Działania dyrektora jako pracodawcy, w tym: zadania nadzorcze dyrektora.
3. Dyrektor jako administrator majątku szkolnego i podmiot kontroli instytucji zewnętrznej.
4. Planowanie i działania dyrektora w procesie sprawowania nadzoru pedagogicznego.
5. Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych do podnoszenia jakości kształcenia.
6. Rola i zadania organów szkoły (placówki): rady pedagogicznej, rady szkoły, rady rodziców i samorządu szkolnego.
KIEROWNICZE (6 modułów)
1. Udział w przygotowaniu projektu organizacji pracy szkoły. Koncepcja reorganizacji kancelarii.
Kontrola przygotowania dokumentacji do archiwizacji.
2. Przygotowanie trzech wybranych decyzji kadrowych i dot. spraw ucznia.
3. Udział w przygotowaniu inwentaryzacji. Przygotowanie wystąpienia pokontrolnego.
4. Przygotowanie planu nadzoru pedagogicznego i informacji bieżącej z jego realizacji.
5. Planowanie i realizacja wyników analiz w procesie sprawowania nadzoru pedagogicznego.
6. Przygotowanie wystąpienia na zebraniu rady pedagogicznej, rady szkoły i samorządu szkolnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz:
- posiada wiedzę o organizacji pracy konkretnej szkoły (placówki);
- zna podstawy administrowania majątkiem szkolnym;
- zna obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych organów szkoły;
- zna zadania nadzorcze dyrektora – nadzór a kontrola;
- posiada wiedzę z zakresu planowania pracy dyrektora oraz sprawowania nadzoru pedagogicznego.
Umiejętności:
- potrafi formułować informacje nt. organizacji pracy szkoły (placówki);
- umie korzystać z prawa odwoławczego po kontroli i negocjować wystąpienie pokontrolne;
- potrafi praktycznie interpretować działania nadzorcze i kontrolne dyrektora;
- jest w stanie na bieżąco planować pracę na stanowisku kierowniczym;
- potrafi planować i wykonywać zadania nadzoru pedagogicznego;
- potrafi prowadzić zebrania i szkolenia;
- jest w stanie uzyskać akceptację rozwiązania organizacyjnego; pomaga a nie wywołuje presję w działaniach nadzorczych, skutecznie negocjuje;
- przekonująco i motywująco prezentuje opinie i poglądy.
Kompetencje społeczne:
- jest odpowiedzialny za majątek społeczny;
- uważa, że forma nadzoru jest drogą integracji podmiotów wokół celów szkoły (placówki)
Kryteria oceniania
odbycie praktyki i wypełnienie dokumentów praktyki
Literatura
M. Kwiatkowski, K. Gawroński (red.), 2018, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: