Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania SP-P-WIP
1. Zapoznanie się z dokumentacją przedstawiającą funkcje, zadania i organizacje placówki: statut, struktura organizacyjna, regulamin funkcjonowania, kadra zakres czynności pracowników. (2 godz.)
2. Zapoznanie się z dokumentacją przedstawiającą merytoryczną działalność placówki: programy kształcenia bądź terapii, plan pracy opiekuńczej bądź terapeutyczno - rehabilitacyjnej, rodzaje zajęć, formy i zasady realizacji zajęć, sposób ich dokumentowania. (2 godz.)
3. Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą uczestnika placówki: medyczną, psychologiczną, pedagogiczna, socjalną; prawa i obowiązki klienta; szczególne potrzeby osób korzystających z placówki. (2 godz.)
4. Prowadzenie obserwacji działań profilaktycznych, diagnostycznych, edukacyjnych terapeutycznych i rehabilitacyjnych realizowanych w placówce.
TEREN ODBYWANIA PRAKTYKI
Zakłady opieki zdrowotnej: ośrodek wczesnej interwencji, poradnie i oddziały rehabilitacji;
Specjalistyczne poradnie rehabilitacyjne, poradnie psychologiczno- pedagogiczne realizujące wczesne wspomaganie rozwoju;
Placówki oświatowe: przedszkola, szkoły i inne placówki prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
Inne placówki zbliżone do specjalności studiów ( w uzgodnieniu z kierownikiem studiów).
5. Asystowanie w zajęciach edukacyjnych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych ( grupowych i indywidualnych) oraz w czynnościach opiekuńczych i pielęgnacyjnych w wymiarze godz.
- rehabilitacja ruchowa (12 godz.)
- terapia logopedyczna (12 godz.)
- terapia psychopedagogiczna ( 20 godz.)
6. Przygotowanie projektu (konspektu zajęć grupowych lub indywidualnych z uczestnikami) oraz ewentualne ich przeprowadzenie za zgodą i pod kontrolą opiekuna praktyk.
7. Analiza wybranego przypadku ( osoby z problemami zdrowia ) : dokumentacja przyjęcia, wyniki badań w placówce określające potrzeby opiekuńcze, edukacyjne, terapeutyczne; przebieg terapii, ocena efektów ( analiza dokumentacji, obserwacje, wywiady - rozmowy z pracownikami, uczestnikiem i ewentualnie członkiem rodziny); opis przypadku. (10 godz. )
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Poznanie praktycznej działalności placówek związanych ze specjalnością studiów.
2. Wejście w role zawodowe związane ze specjalnością studiów.
3. "Uczenie się przez obserwacje" warsztatu pracy w określonych rolach zawodowych.
4. "Uczenie się przez działanie" specyfiki pracy w określonych placówkach.
Kryteria oceniania
Realizacja zadań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: