Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30-poradnia/szkoła) SP-P-PAP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021Zn:
1. Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne . 2. Zapoznanie się z dokumentacją (w tym m.in. programy indywidualne i grupowe, dokumentacja z zajęć itp.) prowadzoną przez w/w nauczyciela 4. Sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia uczestniczącego w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z nauczycielem i własnej obserwacji . 5. Szkoła: obserwacja zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym, psychoedukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela oraz rozwijających umiejętności uczenia się 6. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna/szkoła: obserwacja realizowanych przez placówkę zajęć o charakterze diagnostycznym, konsultacyjnym i terapeutycznym, warsztatowym 7. Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (indywidualnych bądź grupowych), psychoedukacyjnych oraz warsztatów dla rodziców - w wymiarze (pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia placówki). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Praktyka asystencko-pedagogiczna (30h szkoła, 30h poradnia/szkoła)
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania przedszkola, szkoły i poradni, w której jest odbywana praktyka, w szczególności w zakresie zadań i organizacji pracy oraz współpracy członków zespołu diagnostyczno-terapeutycznego i prowadzonej przez nich dokumentacji (m.in. zajęć korekcyjno-kompensacyjnch)
Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom i uczniom w przedszkolu, szkole i poradni oraz i poza nimi.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji podejmowanych działań (w tym opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych) przez nauczycieli–specjalistów terapii pedagogicznej
W charakterze asystenta potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii pedagogicznej pod nadzorem opiekuna praktyk, oceniając przy tym przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich
Kompetencje społeczne
Potrafi skutecznie współdziałać z opiekunem praktyk zawodowych oraz z innymi nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz innymi nauczycielami- specjalistami terapii pedagogicznej, w celu poszerzania swojej wiedzy.
TREŚCI PROGRAMOWE
‒ Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne .Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno-terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji. Poznanie metod i narzędzi pedagogicznej diagnozy dzieci i młodzieży wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej. Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne
‒ Zapoznanie się z dokumentacją (w tym m.in. programy indywidualne i grupowe, dokumentacja z zajęć itp.) prowadzoną przez w/w nauczyciela
‒ Zapoznanie z dokumentami osobistymi wybranego dziecka/ucznia. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie, a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń określonego dziecka/ucznia, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu. Interpretacja wpływu na osiągnięcia szkolne (powodzenia i niepowodzenia) specyfiki funkcjonowania dziecka/ucznia związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami
‒ Sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia uczestniczącego w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z nauczycielem i własnej obserwacji. Pod kontrolą opiekuna praktyk przeprowadzenie częściowej diagnozy (w tym wywiadu z rodzicami) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności
‒ Szkoła: obserwacja zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym, psychoedukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela oraz rozwijających umiejętności uczenia się
‒ Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii
‒ Poradnia psychologiczno-pedagogiczna/szkoła: obserwacja realizowanych przez placówkę zajęć o charakterze diagnostycznym, konsultacyjnym i terapeutycznym, warsztatowym
‒ Obserwacja diagnozy dziecka z grupy ryzyka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się prowadzonej w szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej. W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii.
‒ Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (indywidualnych bądź grupowych), psychoedukacyjnych oraz warsztatów dla rodziców - w wymiarze (pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia placówki).
‒ Asystowanie terapeucie pedagogicznemu w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych i “asystowanych” zajęć - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
LINK DO ZESPOŁU MS TEAMS METODY KSZTAŁCENIA Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: