Ocena funkcjonalna wzroku SP-OFW
1.Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny: analiza dokumentacji okulistycznej, psychologicznej i in., wywiad z rodzicami / opiekunami dziecka; przygotowanie do obserwacji zachowań wzrokowych dziecka podczas zabawy i czynności pielęgnacyjnych.
2.Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia.
3.Arkusz oceny funkcji wzrokowych u dzieci we wczesnym okresie rozwoju widzenia - poznanie sposobu oceny wg Arkusza.
4.Sposoby wykorzystania testów Lei Hyvarinen do oceny widzenia dzieci.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
PC_W01
PC_W04Student ma podstawową wiedzę na temat różnic miedzy testami diagnostycznych a przesiewowymi badań wzroku.
PC_W04,06Potrafi opisać sposób oceny poszczególnych funkcji wzrokowych u małych dzieci.
PC_W04 Zna wybrane elementy diagnozy psychopedagogicznej i wspomagania rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku poczynając od stadium reaktywnego okresu sensomotorycznego do wieku przedszkolnego.
PC_W04 Potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia i materiały służące do diagnozy psychopedagogicznej i wspomagania rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku, np. ROR, INSITE, Program Oregoński – potrafi wskazać na różnice w ich zastosowaniu.
PC_U01 Umie przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia w zakresie funkcji i zachowań kierowanych wzrokiem występujących u małych dzieci (od 0 do 6-7r.ż.) oraz ocenić poziom rozwoju widzenia dziecka.
PC_U02 Potrafi interpretować wyniki uzyskane podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia.
PC_U03 Potrafi przeprowadzić wybrane elementy diagnozy psychopedagogicznej dziecka niewidomego i słabowidzącego z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i materiałów diagnostycznych .
PC_K04 Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małego dziecka z dysfunkcją wzroku.
PC_K07 Efektywnie współpracuje w mniejszej grupie podczas zajęć warsztatowych .
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach, zaliczenie testu końcowego.
Literatura
Adamowicz - Hummel, A. (1988). Na czym polega ocena funkcjonalna? Warszawa (maszynopis).
Ocena funkcjonalnego widzenia. (1983). W: Project IVEY - Increase Your Visual Efficiency. Bureau of Education for Exceptional Students. Florida Dept. of Education, Tallahassee. Tłum. Teresa Skalska (maszynopis).
Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa, APS.
Białoskórska, J. (1997). Diagnoza i usprawnianie funkcjonowania wzrokowego w pierwszym roku życia dziecka. W: Rewalidacja nr 1, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej MEN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: