Funkcjonalna ocena słuchu małego dziecka SP-OFM1
Elementy diagnozy funkcjonalnej
Metody diagnozy funkcjonalnej
Sposoby oceny postępów w rewalidacji małego dziecka
Opis narzędzi diagnostycznych
Elementy programu edukacyjno-terapeutycznego
Poznanie metod rozwoju językowego i słuchowego:u małego dziecka, wykorzystanie metod: audytywno-werbalnej, MVT, AGS, Warnkego, Johansena, Tomatisa.
Metody wspomagające wszechstronny rozwój małego dziecka
Problemy rodziców dziecka z wadą słuchu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju, a w tym na podstawowe wskaźniki subiektywnych i obiektywnych metod badań słuchu.
Ma podstawową wiedzę na temat różnic między testami diagnostycznych a przesiewowymi badań słuchu.
Zna i rozumie metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju, a w tym ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych.
Zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu.
Umiejętności:
Potrafi stosować metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju, a w tym potrafi dokonać diagnozy audiologicznej uszkodzenia narządu słuchu.
Umie zinterpretować dane z audiogramu i na tej podstawie scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu.
Potrafi wykonać proste behawioralne badanie przesiewowe w celu ustalenia ewentualnej wady słuchu.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym: przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki, (K_K03c) podejmowania refleksji na tematy etyczne, przestrzegania zasad etyki zawodowej i etyki badań naukowych, (K_K03d) wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - odpowiedź na pytania otwarte
Literatura
Cieszyńska J., Korendo M./2008/ Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wyd. Edukacyjne Kraków
Eckert U. /1992/ Problemy wczesnej opieki nad dziećmi z zaburzeniami w rozwoju. W: Eckert U., Poznański K., Pedagogika specjalna w Polsce, WSPS , Warszawa
Kornas-Biela /2001/ Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu, pomoc profesjonalistów. W: Rodzina: źródło życia i szkoła miłości. Towarzystwo Naukowe KUL
Skibińska H. /2001/ Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz.
Literatura uzupełniająca:
Cytowska B., Winczura B (red.) Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka . Impuls Kraków
Frostig M., Horne D., /1989/ Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcje wzrokową. Warszawa
Lepalczyk I., Badury J., /1987/ Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa
Perier O., /1992/ Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu, WSiP, warszawa.
Ziemski S. /1973/ Problemy dobrej diagnozy. Wiedza Powszechna, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: