Oświatowe prawo pracy jako narzędzie zarządzania potencjałem ludzkim SP-NZP
Zarządzanie potencjałem ludzkim w świetle praw pracy i praw oświatowego. Planowanie zasobów ludzkich – rekrutacja
i metody doboru kadr, wynagrodzenia i świadczenia. Ścieżka kariery nauczyciela – kwalifikacje i rozwój zawodowy, szkolenie, doskonalenie i efektywność wprowadzanych zmian. Dyrektor szkoły jako pracodawca – prawo pracy nauczycieli oraz pracowników obsługi szkół, w tym zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy wymienionych grup pracowniczych.
Rozumienie i interpretacja wybranych przepisów prawa pracy i prawa oświatowego – jak czytać przepisy prawne
Planowanie ścieżki kariery zawodowej nauczycieli – awans zawodowy nauczycieli. Komentarze prawne.
Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych. Kierowanie relacjami pracowniczymi – system nagród i kar, zasady przyznawania, dodatek motywacyjny.
W cyklu 2020Zn:
Zarządzanie potencjałem ludzkim w świetle praw pracy i praw oświatowego. Planowanie zasobów ludzkich – rekrutacja |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna i rozumie prawo jako narzędzie zarządzania potencjałem ludzkim;
- zna istotę regulacji prawnych dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi w szkołach i placówkach oświatowych;
- rozumie istotę zarządzania w polskim systemie oświaty;
- zna zasady doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- wie, jakie są podstawowe przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli;
- zna cele i zadania systemu awansu zawodowego oraz orientuje się w strukturze wynagradzania nauczycieli;
- zna zasady i formy zatrudniania pracowników administracji i obsługi szkół i placówek;
- wie na czym polega rola dyrektora szkoły w prowadzeniu polityki kadrowej szkoły i placówki oświatowej.
Umiejętności:
- wyróżnia podstawowe pojęcia i definicje prawne;
- identyfikuje obszary i zakresy systemu oświaty związane z zarządzaniem;
- rozumie treści przepisów podstawowych aktów prawnych i ich rolę regulującą system zarządzania potencjałem ludzkim w oświacie;
- sprawnie posługuje się komentarzem prawnym, przygotowuje stanowisko w sprawie - w oparciu o prawidłową interpretację prawa i orzecznictwo;
- rozumie zasady zatrudniania, doskonalenia zawodowego, awansu zawodowego i wynagradzania nauczycieli;
- umie wyróżnić obszary i wskazać możliwości rozwoju zawodowego nauczycieli w konkretnej jednostce organizacyjnej systemu oświaty;
- sprawnie posługuje się komentarzem prawnym;
- umie zinterpretować przepisy prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego i wynagradzania nauczycieli;
- potrafi przygotować decyzję kadrową szkolnych pracowników samorządowych i pracowników obsługi – w oparciu o prawidłową interpretację prawa i orzecznictwo.
Kompetencje społeczne:
- dostrzega prawny wymiar zarządzania;
- prawidłowo identyfikuje potrzebę regulacji prawnych obszarów społecznych;
- rozumie rolę i odpowiedzialność prawną w kierowaniu szkołą;
- rozpoznaje istotę prawnej odpowiedzialności państwa, obywatela i społeczeństwa.
Kryteria oceniania
egzamin
Literatura
M. Kwiatkowski, K. Gawroński (red.), 2018, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: