Prawo jako narzędzie zarządzania w systemach oświaty SP-NZO9
Prawo jako narzędzie zarządzania
Systemy oświaty w świetle prawa Unii Europejskiej
Wybrane systemy oświaty państw europejskich
System oświaty w Polsce w świetle prawa oświatowego
Zadania organów systemu oświaty i ich rola w kreowaniu rzeczywistości szkolnej
Interpretacja i rozumienie przepisów prawa - komentarze prawne, orzecznictwo
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
ZSO_W04 zna istotę zmiany polskiego systemu oświaty w związku z wprowadzeniem przepisów Komisji Europejskiej; orientuje się w strukturze oświaty krajów Unii Europejskiej; wie na czym polega relacja między prawem zewnętrznym i prawem lokalnym;
ZSO_W05 rozumie istotę zarządzania w polskim systemie oświaty oraz zna jego cele i zadania;
ZSO_W07 zna istotę międzynarodowej działalności oświatowej oraz główne problemy szkolnictwa we współczesnej Europie i rozumie podstawy prawne funkcjonowania systemów oświaty w krajach Unii Europejskiej;
ZSO_W10 zna Rezolucję Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030);
ZSO_W12 rozumie prawo jako narzędzie zarządzania systemem oświaty;
ZSO_W13 rozumie rolę i odpowiedzialność prawną w kierowaniu szkołą;
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
ZSO_U13 sprawnie posługuje się komentarzem prawnym, przygotowuje stanowisko w sprawie - w oparciu o prawidłową interpretację prawa i orzecznictwo;
ZSO_U15 umie zinterpretować delegację ustawową i zna zasady tworzenia lokalnych aktów prawnych i ich rolę regulującą system oświaty; wyróżnia relacje między regulacjami prawnymi systemów oświaty państw Unii Europejskiej;
ZSO_U25 widzi konkretne płaszczyzny współpracy wielostronnej między podmiotami systemów oświaty krajów Unii Europejskiej oraz umie wyróżnić obszary i wskazać możliwości współpracy międzynarodowej dla swojej szkoły;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
ZSO_K09 dostrzega prawny wymiar zarządzania, kwestie odpowiedzialności prawnej związanej z wykonywaniem zadań pracodawcy oraz rozpoznaje istotę prawnej odpowiedzialności państwa, obywatela i społeczeństwa;
Kryteria oceniania
Metody podające i aktywizujące (dyskusja, burza mózgów, praca samodzielna)
Literatura
Katarzyna Maj-Waśniowska, Wpływ polityki Unii Europejskiej na kierunki zmian w polskim systemie edukacji W; Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 6 (84) Cz.2
Elżbieta Mach, Edukacyjne Implikacje traktatu lizbońskiego, Politeja 15.2018.54.16
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty t.j.
Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z 2023r. poz. 1234, 2005.
Rozporządzenia wykonawcze do ww. Ustawy
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2022 r.
poz. 2230, z 2023 r. poz. 1234, 2005. z rozporządzeniami wykonawczymi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: