Neuropsychologia kliniczna SP-NKL
1. Struktura i funkcje półkul mózgowych, płatów mózgowych i konsekwencje ich uszkodzenia.
2. Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu: np. agnozja, apraksja, amnezja
3. Problematyka asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych.
4. Rozszczepienie mózgu: skutki chirurgicznego odseparowania półkul mózgowych.
5. Metody badawcze w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI) i w neuropsychologii (testy "na organikę", baterie testów). Z klinik do laboratorium: zastosowanie technik obrazowania w neuropsychologii.
6. Mózgowe podłoże procesów językowych. Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji. Definicja afazji. Osiowe objawy afazji. Klasyfikacja afazji. Zmienność objawów i stopień nasilenie afazji. Proces diagnozy i terapii.
7. Zaburzenia komunikacji językowej po uszkodzeniach prawej półkuli.
8. Zagadnienie plastyczności mózgu
9. Mózgowe podłoże dysleksji; kierunki diagnozy i terapii
10. Neurobiologiczne podłoże zaburzeń rozwojowych: ADHD, autyzm
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
PC1_KK_W06
PC1_KK_W09
PC1_KS_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat budowy i fizjologii CUN. Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu anatomii mózgu.
Student posiada wiedzę stan wiedzy na temat organizacji funkcji psychicznych w mózgu człowieka oraz metod badawczych wykorzystywanych w neuronaukach (np. EEG, PET, fMRI)
PC1_KS_U01 Potrafi skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych.
PC1_KK_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
PC1_KK_K02 Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości
i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. PC1_KK_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest zdanie końcowego egzaminu testowego
60% POPRAWNYCH ODPOWIEDZI
Literatura
Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS
Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP.
Walsh, V. (2008) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP
Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN
Springer S.P., Deutsch G. (2004) Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Wyd. Prószy ski i S-ka., Warszawa
Górska, T., Grabowska, A. i Zagrodzka, J. (red.). Mózg a zachowanie. PWN, Warszawa, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: