Zarządzanie nieruchomością i wyposażeniem szkolnym SP-NIE9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
zna obowiązki, zakres odpowiedzialności, uprawnienia dyrektora wynikające z przepisów ustawy prawo oświatowe, innych ustaw i aktów wykonawczych;
zna uprawnienia związane z upoważnieniem do zarządzania obiektem szkoły (placówki);
zna zakres odpowiedzialności wynikający z pełnionej funkcji kierowniczej;
zna obowiązki i odpowiedzialność kierownika jednostki w zakresie gospodarowania majątkiem trwałym i nietrwałym; posiada wiedzę nt. zamówień publicznych, rozumianych jako procedura wyboru wykonawcy usługi, dostawy i roboty budowlanej; zna zasady gospodarowania mieniem publicznym (nieruchomościami); zna wybrane elementy rachunkowości (dokumentowanie operacji finansowych; zna podstawy prowadzenia ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości finansowej, inwentaryzacja) w zakresie niezbędnym do nadzoru nad służbami finansowo-księgowymi;
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
posiada umiejętność minimalizowania ryzyka naruszenia podstawowych zasad gospodarki finansowej; posiada umiejętność legalnego i racjonalnego gospodarowania środkami trwałymi jednostki; posiada umiejętność legalnego i racjonalnego gospodarowania środkami trwałymi jednostki; posiada umiejętność prowadzenia skutecznego nadzoru nad prowadzeniem rachunkowości jednostki;
posiada umiejętność właściwego dobierania kryteriów oceny ofert przy realizacji dostaw, usług lub robót budowlanych z punktu widzenia globalnej korzyści ekonomicznej;
posiada umiejętność planowania i nadzorowania wykonywanych zadań przypisanych w formie obowiązków szkoły, dyrektora; posiada umiejętność ogólnej oceny warunków do wypełniania ustawowych funkcji szkoły (placówki);
stosuje procedury w dokumentowaniu pracy szkoły;
działa zgodnie z podstawowymi procedurami postępowania administracyjnego;
zachowuje wymogi i procedury zawarte w przepisach prawa, np. ustawy Prawo budowlane i innych aktów wykonawczych, m. in. z zakresu bhp;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
jest w stanie uzyskać akceptację rozwiązania problemu, charakteryzuje się umiejętnością argumentowania prawniczego (zasady prowadzenia sporu interpretacyjnego);
jest świadomy konieczności ponoszenia odpowiedzialności z tytułu posiadanych i wykorzystywanych kompetencji formalnych; przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
stosuje podstawowe metody i techniki wykładni przepisów;
charakteryzuje się umiejętnością budowania oczekiwanych postaw współpracowników w zakresie społecznej odpowiedzialności za mienie jednostki;
TREŚCI PROGRAMOWE
- Ustawowe zadania i obowiązki dyrektora szkoły/placówki w zakresie zarządzania nieruchomością szkolną.
- Gospodarka nieruchomościami.
- Ocena stanu i wartości majątku trwałego.
- Stan techniczny obiektu i jego wyposażenie techniczne.
- Książka obiektu budowlanego i jej prowadzenie – analiza informacji.
- Zadania i zakres odpowiedzialności dyrektora w zakresie administracji i finansów szkoły/placówki.
- Ocena stanu i wartości majątku ruchomego, głównie wyposażenia obiektu w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
- Ewidencjonowanie.
- Inwentaryzacja.
- Likwidacja składników majątkowych.
- Wymagania techniczne dla budynków szkolnych: wymagania lokalizacyjne, techniczne i technologiczne dla budynków szkolnych, zasady urządzania terenu wokół szkoły.
- Zabudowa i zagospodarowanie działki szkolnej.
- Budynek szkoły: mikroklimat pomieszczeń, ochrona przed hałasem, oświetlenie terenu szkoły/placówki, instalacje i urządzenia elektryczne, drogi i przejścia do szkoły, boiska szkolne, dostęp do bieżącej wody, monitoring wokół i wewnątrz szkoły, wejście do budynku, korytarz szkolny i klatka schodowa, pomieszczenie stołówki, kuchni, sale lekcyjne, toalety, kotłownia, piwnica.
- Przegląd obiektów i dokumentacja bhp w szkole/placówce.
- Terminy i częstotliwość dokonywania przeglądu obiektów należących do szkoły.
- Wymagana dokumentacja przeglądu obiektów szkolnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: