Nadzór formalny i pedagogiczny w procesie zarządzania jakością SP-NAD9
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(Słuchacz zna i rozumie)
posiada wiedzę o obowiązkach i uprawnieniach dyrektora szkoły w relacjach z zewnętrznymi organami nadzoru pedagogicznego;
posiada wiedzę nt. nadzoru pedagogicznego jego historii i obecnego stanu prawnego; zna obowiązujące akty prawne regulujące sposób, zasady i formy nadzoru pedagogicznego; posiada wiedzę na temat wszystkich organów uprawnionych do sprawowania nadzoru pedagogicznego w tym koordynującą rolę ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; zna zadania i uprawnienia kuratora oświaty w tym zakresie; zna zadania i obowiązki dyrektora szkoły; zna sposoby wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego do podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki; posiada wiedzę na temat nowoczesnych technologii (platforma nadzoru pedagogicznego, zewnętrznego systemu egzaminowania) stosowanych w procedurze zewnętrznego nadzoru pedagogicznego;
Umiejętności
(Słuchacz potrafi)
potrafi posługiwać się nowoczesnymi technologiami stosowanymi w procedurze nadzoru pedagogicznego;
umie prowadzić przez publiczne przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe oraz placówki dokumentacje nadzoru pedagogicznego; potrafi nawiązywać i prowadzić rozmowy oraz przygotowywać dokumenty zgodnie z wymogami przepisów w obszarze posiadanych kompetencji;
potrafi zaplanować działania szkoły lub placówki przygotowujące ją do kontroli przestrzegania prawa lub kontroli efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej; umie wspólnie z organem nadzoru pedagogicznego zaplanować działania z zakresu nadzoru prowadzone w szkole zgodnie z zasadą nie zakłócania dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły; potrafi wykorzystać wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego do zaplanowania działań służących eliminowaniu nieprawidłowości i podnoszących jakość pracy szkoły lub placówki;
Kompetencje społeczne
(Słuchacz jest gotów do)
preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań w tym w zakresie, sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji i relacjach społecznych;
wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań;
racjonalnie podchodzi do obowiązków nauczycieli w zakresie nadzoru pedagogicznego; kontroluje zachowania własne i pracowników;
kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w zakresie nadzoru formalnego;
dostrzega motywujący charakter wszystkich form nadzoru pedagogicznego; skupia się na działaniach ukierunkowanych na osiąganie celów i wypełnianie podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów, nauczycieli i rodziców; dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;
rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością; rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;
TREŚCI PROGRAMOWE
- Historia i stan prawny nadzoru pedagogicznego.
- Organy uprawnione do sprawowania nadzoru i ich zadania (w obszarze oświaty).
- Koordynacja systemowa nadzoru pedagogicznego.
- Organy nadzoru pedagogicznego na wszystkich szczeblach zarządzania systemem oświaty.
- Obowiązki i uprawnieniach dyrektora szkoły w relacjach z zewnętrznymi organami nadzoru pedagogicznego.
- Sposoby wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego do podnoszenia jakości pracy.
- Sposoby prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe oraz placówki oświatowe dokumentacji nadzoru pedagogicznego.
- Nowoczesne technologie (platforma nadzoru pedagogicznego, zewnętrznego systemu egzaminowania) stosowane w procedurze zewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
- Planowanie działania szkoły lub placówki przygotowujące ją do kontroli przestrzegania prawa lub kontroli efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- Wspólnie - z organem nadzoru pedagogicznego – planowanie działań z zakresu nadzoru prowadzonego w szkole zgodnie z zasadą niezakłócania dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły.
- Wykorzystanie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego do planowania działań służących eliminowaniu nieprawidłowości i podnoszących jakość pracy szkoły lub placówki.
- Stosowanie nowoczesnych technologii w procedurze nadzoru pedagogicznego.
- Odpowiedzialność prawna i społeczna za jakość realizacji wypełniania przez szkołę i placówkę ich podstawowych funkcji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: