Metodyka wykonywania zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkole podstawowej SP-MZD
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Kierowanie lekcją i jej doskonalenie. Warianty metodyczne zajęć wraz z komentarzem. Podkreślenie roli kreatywności, zasady: można i warto realizować inaczej treści lekcji, założenia motywowania i inspirowania uczniów.
2. Nauczyciel w oddziaływaniach wychowawczych (werbalnych, niewerbalnych), rola taktu i nietaktu pedagogicznego, zachowanie ładu w klasie szkolnej, współpraca z rodzicami.
3. Nauczyciel jako organizator zajęć pozalekcyjnych. Możliwości i bariery pracy pozalekcyjnej, prowadzenie kół zainteresowań, rozwijanie zainteresowań uczniów.
4. Uzasadnienie proponowanych rozwiązań metodycznych, jako warunek zaliczenia przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz posiada wiedzę na temat:
- metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych na I i II poziomie kształcenia).
Słuchacz w zakresie umiejętności:
- potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych), posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów.
- potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętności pracy z grupą (zespołem wychowawczym i klasowym)
Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
Zajęcia są ukierunkowane na aktywność uczestników. Podkreślane są zatem metody aktywizujące, projektowanie rozmaitych wariantów rozwiązań różnych sytuacji w klasie i w szkole. Zaliczenie przedmiotu obejmuje obronę przygotowanego projektu metodycznego adekwatnie do danego problemu dydaktycznego lub wychowawczego.
Praktyki zawodowe
Realizacja praktyk ujęta jest w planie studiów.
Literatura
Bałachowicz J., Adamek I.: Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.
Breaux A., Whitaker T.: Jak to robią najlepsi nauczyciele. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011.
Hattie J.: Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015.
Łobocki M.: W poszukiwaniu skutecznych form wychowania. WSiP, Warszawa 1990.
Schaefer K.: Jak przeżyć szkołę. GWP, Gdańsk 2005.
Żukowska Z.: Rola zajęć pozalekcyjnych w modernizacji współczesnej dydaktyki. Płockie Studia Dydaktyczne, t.21, Płock 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: