Wsparcie dziecka zagrożonego przemocą w rodzinie SP-MOC
1. Zjawisko przemocy domowej, rodzaje przemocy, cykl przemocy
2. Syndrom wyuczonej bezradności jako konsekwencja doświadczenia przemocy domowej
3. Zachowanie sprawcy przemocy i osób doświadczających przemocy w środowisku rodzinnym
4. Objawy doświadczania przemocy domowej u dzieci i młodzieży
- z uwzględnieniem okresu rozwojowego dziecka
- z uwzględnieniem rodzaju przemocy – przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbanie
- zespół dziecka bitego, zespół dziecka potrząsanego, zespół Munchausena
5. System pomocy dzieciom krzywdzonym w środowisku domowym
- Szkoła
- Sąd rodzinny / Kurator sądowy
- Ośrodek Pomocy Społecznej
- Ośrodki Interwencji Kryzysowej
- Instytucje pozarządowe
6. Procedura Niebieskiej Karty – działanie grup roboczych, wypełnianie karty A, karty B, przekazywanie informacji o wszczętej procedurze do odpowiednich służb
7. Zasady pomocy dzieciom doświadczającym przemocy domowej
8. Konsekwencje doświadczenia różnych form przemocy w środowisku rodzinnym, w bieżącym oraz kolejnych etapach życia, w tym w życiu dorosłym – syndrom Dorosłego Dziecka z domu Dysfunkcyjnego (DDD)
9. Zasady diagnozy i obserwacji dzieci zagrożonych doświadczeniem przemocy domowej
10. Wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży doświadczających przemocy domowej – wskazówki praktyczne
W cyklu 2022Ln:
1. Zjawisko przemocy domowej, rodzaje przemocy, cykl przemocy |
W cyklu 2023Zn:
1. Zjawisko przemocy domowej, rodzaje przemocy, cykl przemocy |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: |
Efekty kształcenia
(Nazwa przedmiotu)
WSPARCIE DZIECKA ZAGROŻONEGO PRZEMOCĄ W RODZINIE
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
IDM_W4 Słuchacz ma wiedzę na temat przemocy w rodzinie i jej rodzajów
IDM_W4 Absolwent zna cykl przemocy oraz potrafi wskazać jego przebieg
IDM_W3 Słuchacz wie na czym polega syndrom wyuczonej bezradności oraz potrafi wskazać jego objawy
IDM_W1 Słuchacz zna zachowania sprawcy i osób doświadczających przemocy domowej w tym małoletnich dzieci
IDM_W3 Słuchacz ma wiedzę na temat objawów i problemów w zachowaniu występujących u małoletnich dzieci zagrożonych przemocą domową (z uwzględnieniem różnic wynikających z wieku i okresu rozwojowego dziecka oraz formy przemocy)
IDM_W5 Słuchacz wie jakie są instytucjonalne możliwości wsparcia dla osób doświadczających przemocy domowej, procedura Niebieskiej Karty
IDM_W5 Słuchacz zna kompetencje różnych instytucji wspierających osoby doświadczające przemocy domowej (Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Ośrodek Pomocy Społecznej, Policja, Sądy, Szkoła i inne placówki edukacyjne)
IDM_W4 Słuchacz zna konsekwencje doświadczeń przemocy domowej – teraźniejszych jak i tych występujących w kolejnych okresach rozwojowych, w tym zna trudności tzw. dorosłych dzieci z domów dysfunkcyjnych (DDD)
IDM_W5 Słuchacz ma wiedzę na temat pomocy dziecku krzywdzonemu oraz przesłanek świadczących o konieczności umieszczenia dzieci poza rodziną
Umiejętności
IDM_U1 Słuchacz potrafi rozpoznać objawy diagnostyczne sugerujące doświadczanie różnych form przemocy domowej (przemoc fizyczna, psychologiczna, seksualna, zaniedbanie)
IDM_U4 Absolwent potrafi wszcząć procedurę Niebieskiej Karty wobec rodziny, w której stwierdza problem przemocy
IDM_U5 Słuchacz potrafi udzielić wsparcia dziecku doświadczającemu przemocy domowej
IDM_U4 Słuchacz potrafi wskazać i skierować rodzica do odpowiednich instytucji zapewniających pomoc dla osób doświadczających przemocy w rodzinie
Kompetencje społeczne
IDM_K3 Słuchacz jest wrażliwy na potrzeby osób doświadczających przemocy domowej
IDM_K4 Słuchacz potrafi i ma gotowość do podejmowania działania w sytuacji podejrzenia istnienia problemu przemocy w rodzinie, zawiadomienia odpowiednich służb
IDM_K5 Absolwent potrafi oceniać własne możliwości i ograniczenia w pracy z dziećmi doświadczającymi przemocy domowej
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zjawisko przemocy domowej, rodzaje przemocy, cykl przemocy
2. Syndrom wyuczonej bezradności jako konsekwencja doświadczenia przemocy domowej
3. Zachowanie sprawcy przemocy i osób doświadczających przemocy w środowisku rodzinnym
4. Objawy doświadczania przemocy domowej u dzieci i młodzieży
- z uwzględnieniem okresu rozwojowego dziecka
- z uwzględnieniem rodzaju przemocy – przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbanie
- zespół dziecka bitego, zespół dziecka potrząsanego, zespół Munchausena
5. System pomocy dzieciom krzywdzonym w środowisku domowym
- Szkoła
- Sąd rodzinny / Kurator sądowy
- Ośrodek Pomocy Społecznej
- Ośrodki Interwencji Kryzysowej
- Instytucje pozarządowe
6. Procedura Niebieskiej Karty – działanie grup roboczych, wypełnianie karty A, karty B, przekazywanie informacji o wszczętej procedurze do odpowiednich służb
7. Zasady pomocy dzieciom doświadczającym przemocy domowej
8. Konsekwencje doświadczenia różnych form przemocy w środowisku rodzinnym, w bieżącym oraz kolejnych etapach życia, w tym w życiu dorosłym – syndrom Dorosłego Dziecka z domu Dysfunkcyjnego (DDD)
9. Zasady diagnozy i obserwacji dzieci zagrożonych doświadczeniem przemocy domowej
10. Wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży doświadczających przemocy domowej – wskazówki praktyczne
Literatura
W cyklu 2022Ln:
Iwaniec, D., Szmagalski, J. (2002). Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego |
W cyklu 2023Zn:
Iwaniec, D., Szmagalski, J. (2002). Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego |
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: |
W cyklu 2023Zn:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: