Metodyka kształcenia w klasach wyższych szkoły podstawowej uczniów słabosłyszących i niesłyszących SP-MKW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz:
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji klas wyższych uczniów słabosłyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty)
zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania
Umiejętności
potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej w klasach IV-VII
potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla uczniów słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie klas IV-VI biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się z uczniami
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Kompetencje społeczne
przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga
potrafi zorganizować sytuacje do nabywania przez dzieci i młodzież z wadą słuchu doświadczeń w rozwiązywaniu konfliktów na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych
Literatura
Baran J., Rozwijanie mowy uczniów głuchych w procesie dydaktycznym klas V-VIII, WSiP, 1985, Warszawa
Kuligowska K., Doskonalenie lekcji. Warszawa 1984, WSiP
Pietrzak W., Kalbarczyk M., O umiejętności opisywania ilustracji przez dzieci głuche. Szkoła Specjalna 5/87
Stawowy – Wojnarowska I., Nauczanie w klasach 4,5,6,7,8 szkoły dla głuchych. Warszawa, WSiP 1990
Turska E., Korzon A. Prace domowe uczniów głuchych. Szkoła Specjalna 3/89
Biernacka E., Herman W. Jak pisać wypracowania? Vademecum gimnazjalisty, Warszawa 2000, Wyd. Eremis
Buryn U.(red.) Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. MENiS, Warszawa 2005
Ruta B. Wycieczka historyczna aktywizująca uczniów z dysfunkcją słuchu. Szkoła Specjalna 1/2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: