Wzbogacanie życia uczniów, rodziców i nauczycieli: mikro-umiejętności dialogu empatycznego SP-MDE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W.7. Zna i rozumie podłoże neurologiczne reakcji emocjonalnych oraz podstawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego w procesie empatii.
W.8. Zna sposoby na budowanie empatycznego kontaktu ze sobą.
W.9. Zna sposoby na troszczenie się o siebie w sytuacjach odczuwania złości, przygnębienia i poczucia winy.
W.9.1. Ma wiedzę na temat odpowiadania za swoje uczucia i potrzeby.
W.9.2. Ma wiedzę na temat swojego ograniczonego wpływu na uczucia i potrzeby innych osób.
Umiejętności
U.9. Ma umiejętność empatycznej komunikacji ze sobą: ma świadomość sygnałów ze swojego ciała, potrafi je odczytywać i integrować ze swoimi uczuciami, potrzebami, myślami i decyzjami.
U.9.1. Potrafi zauważać, nazywać i akceptować swoje uczucia.
U.9.2. Potrafi wnioskować o swoich potrzebach na podstawie sygnałów ze swojego ciała oraz swoich uczuć.
U.9.3. Potrafi formułować prośby do samego siebie i do innych osób.
U.10. Potrafi troszczyć się o siebie w sytuacjach odczuwania złości, przygnębienia i poczucia winy.
U.10.1. Potrafi dawać empatię sobie, wyrażać siebie i być wsparciem dla siebie w sytuacjach kryzysowych.
U.10.2. Potrafi wziąć odpowiedzialność za swoje uczucia i potrzeby.
U.10.3. Potrafi nie brać odpowiedzialności za uczucia i potrzeby innych osób i potrafi formułować prośby wzbogacające życie w odpowiedzi na uczucia i potrzeby innych osób.
U.10.4. Potrafi wybierać rozwiązania, które zaspokajają jego potrzeby z uwzględnieniem potrzeb innych osób.
Kompetencje społeczne
K.4. Wzbogaca życie swoje i innych dzięki pogłębionej samoświadomości: ciała, uczuć, potrzeb i myśli oraz ich wpływu na decyzje i działania.
K.4.1. Zapobiega zachowaniom przemocowym dzięki świadomości swojego sposobu myślenia i jego wpływu na podejmowane decyzje i działania.
K.4.2. Inicjuje szanujące wolność interakcje społeczne dzięki formułowaniu próśb zamiast żądań.
K.5. Jest gotów troszczyć się o siebie w sytuacjach odczuwania złości, przygnębienia i poczucia winy.
K.5.1. Jest gotów dawać empatię sobie, wyrażać siebie i być wsparciem dla siebie w sytuacjach kryzysowych.
K.5.2. Jest gotów wziąć odpowiedzialność za swoje uczucia i potrzeby.
K.5.3. Jest gotów nie brać nadmiernej odpowiedzialności za uczucia i potrzeby innych osób.
K.5.4. Jest gotów wybierać rozwiązania, które zaspokajają jego potrzeby z uwzględnieniem potrzeb innych osób.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: