Kompetencje pedagoga wspierającego SP-KPL1
TREŚCI PROGRAMOWE:
1. Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.
2. Cechy osobowości pedagoga wspierającego.
3. Rola i zadania pedagoga wspierającego w nauczaniu włączającym.
4. Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.
5. Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
D.1.W8. Zna i rozumie zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Umiejętności
D.1.U2. Potrafi analizować proces kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej.
Kompetencje społeczne
D.1.K1. Jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego;
D.1.K2. Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego. Kompetencje pedagoga specjalnego.
Kryteria oceniania
Uwagi:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca z tekstem źródłowym.
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
GODZINY KONTAKTOWE - 1O GODZ. WYKŁADU
PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ZAJĘĆ, STUDIOWANIE LITERATURY - 15 GODZ.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
LICZBA PUNKTÓW ECTS - 1.
Literatura
Literatura:
Bujnowska, A.; Palak, Z.(2008). Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Wydawnictwo UMCS.
Bartnikowska, U.(2008). Rozwijanie umiejętności rozumienia rodziców jako element kształcenia studentów pedagogiki specjalnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego – aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS.
Gajdzica, Z.(2008). Kształcenie pedagogów specjalnych a jakość ich pracy w kontekście integracyjnej i segregacyjnej formy edukacji specjalnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego – aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. UMCS.
Korzon, A.(2008). Kompetencje nauczyciela w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole masowej. W: Z. Palak (red.). Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Majewicz, P.(2008). Pedagog specjalny – osobowość i możliwości jej formowania. W: P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków: Impuls.
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
Uwagi: NAKŁAD PRACY STUDENTA: GODZINY KONTAKTOWE - 1O GODZ. WYKŁADU PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ZAJĘĆ, STUDIOWANIE LITERATURY - 15 GODZ. ----------------------------------------------------------------------------------------------- LICZBA PUNKTÓW ECTS - 1. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: