Trening interpersonalny SP-INT8
Integracja grupy:
zapoznanie uczestników
budowanie klimatu bezpieczeństwa i zaufania
redukowanie napięcia emocjonalnego
Komunikacja interpersonalna:
bariery komunikacji
postawa wspierająca -budowanie kontaktu opartego na pozytywnych wzorcach komunikacji interpersonalnej
Otwartość w kontakcie interpersonalnym:
autoprezentacja- ujawnianie na zewnątrz informacji o sobie
werbalna i niewerbalna ekspresja emocji
empatia- wrażliwość interpersonalna, rozumienie potrzeb i uczuć innych ludzi oraz zdolność odczytywania ich stanów emocjonalnych
informacja zwrotna- wyrażanie opinii o cudzym zachowaniu i przyjmowanie informacji o zachowaniu własnym
Świadomość własnych relacji interpersonalnych:
role grupowe
współpraca vs. rywalizacja
przekonania budujące vs. przekonania deprecjonujące
bliskość vs. dystans w kontakcie interpersonalnym
atrakcyjność interpersonalna
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach interpersonalnych cz.1 :
asertywność- obrona własnych praw, reagowanie na krytykę i pochwały
wywieranie wpływu
metakomunikaty
stres w sytuacjach społecznych
konflikt ról
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach interpersonalnych cz.2 :
wsparcie grupowe w radzeniu sobie z indywidualną sytuacją problemową uczestnika treningu , dotyczącą jego kontaktów interpersonalnych (symulacje)
Zakończenie pracy grupowej:
końcowe informacje zwrotne
bilans zysków i strat z uczestnictwa w treningu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie psychologicznym oraz społecznym;
- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z grupą socjoterapeutyczną;
- potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania; potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych;
- posiada, na poziomie zaawansowanym, umiejętności potrzebne do pracy z grupą.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu oddziaływań;
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Kryteria oceniania
Metody pracy: Dyskusja, "burza mózgów", metody aktywizujące, metody problemowe, feedback.
Nakład pracy:
Udział w zajęciach - 50 godzin
Przygotowanie się do zajęć - 30 godzin
Literatura
Praszkier R., Różycki A.(1983). „ Bliskie spotkania- rzecz o treningu grupowym”. Nasza Księgarnia. Warszawa.
Jedliński K. i in. (2011). „Trening interpersonalny”. Wydawnictwo W.A.B. Warszawa.
Stankiewicz S., Tomczak K. (2012). „ Psychodrama w Psychoterapii”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot.
Król- Fijewska M., Król- Fijewski P. (1994). „Nasze spotkania”- przewodnik do realizacji zajęć psychologicznych. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa.
Mc Kay M., Davis M., Fanning P., (2002). „Sztuka skutecznego porozumiewania się”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk.
Schultz von Thun F.( 2006). „Sztuka rozmawiania” T. 1,2,3,4. Wydawnictwo WAM. Kraków.
Pease A i B. (2011). „Mowa ciała”. Dom Wydawniczy Rebis. Poznań.
Sawicka K. (2010). „Socjoterapia”. Wydawnictwo Kompendium. Warszawa.
Vopel K.W. (2009). „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży” Cz. I, II ,III ,IV. Wydawnictwo Jedność. Kielce.
Jachimska M. (1994). „ Grupa bawi się i pracuje”- zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych”. Oficyna Wydawnicza Unus. Wałbrzych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: