Interwencja kryzysowa w sytuacjach żałoby SP-IKŻ6
I blok- Utrata zdrowia:
1. Zdrowie jako wartość- utrata zdrowia, obraz choroby, reakcje i emocje przeżywane na poszczególnych etapach zmagania się z chorobą przewlekłą/ zagrażającą życiu.
2. Wpływ choroby na funkcjonowanie rodziny
3. Komunikacja z człowiekiem chorym- zasady, potrzeby osoby chorej.
4. Formy pomocy psychologicznej osobie przewlekle chorej i jej rodzinie.
5. Efektywne radzenie siebie z silnym stresem/napięciem.
II blok- Faza terminalna choroby i śmierć:
1. Potrzeby pacjenta i rodziny.
2. Żałoba- etapy.
3. Osierocenie. Wsparcie i potrzeby rodziny. Komunikacja z rodziną.
III blok- Interwencja kryzysowa oraz pomoc psychologiczna w sytuacji żałoby osób o różnej charakterystyce (wiek, rodzaj straty)– studium przypadku.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nazwa przedmiotu
Interwencja kryzysowe w sytuacjach żałoby
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
IK_W1 Słuchacz/ka zna etapy radzenia sobie z chorobą przewlekłą
IK_W1 zna potrzeby osoby chorej i jej rodziny
IK_W1 zna etapy zmagania się z żałobą i osieroceniem
Umiejętności
IK_U1 potrafi planować i podejmować adekwatną pomoc dla osób przeżywających diagnozę choroby przewlekłej i ich rodzin
IK_U3 potrafi planować i organizować adekwatne wparcie dla osób w żałobie
IK_U3 potrafi rozumieć specyfikę przeżywania żałoby przez dziecko. Potrafi planować i podejmować adekwatne działania wspierające dziecko w procesie żałoby
Kompetencje społeczne
IK_K3 jest gotów współpracować z różnymi specjalistami i instytucjami w zależności od potrzeb klienta
TREŚCI PROGRAMOWE
• Utrata zdrowia. Zdrowie jako wartość- utrata zdrowia, obraz choroby, reakcje i emocje przeżywane na poszczególnych etapach zmagania się z chorobą przewlekłą/ zagrażającą życiu. Wpływ choroby na funkcjonowanie rodziny. Komunikacja z człowiekiem chorym- zasady, potrzeby osoby chorej. Formy pomocy psychologicznej osobie przewlekle chorej i jej rodzinie.
• Faza terminalna choroby i śmierć. Potrzeby pacjenta i rodziny. Żałoba- etapy. Osierocenie. Wsparcie i potrzeby rodziny. Komunikacja z rodziną.
• Interwencja kryzysowa oraz pomoc psychologiczna w sytuacji żałoby osób o różnej charakterystyce (wiek, rodzaj straty)– studium przypadku.
Kryteria oceniania
zaliczenie na podstawie:
1. dostarczonej na czas krótkiej pracy pisemnej /ulotki/plakatu
2. 60%+ 1pkt odpowiedzi w teście zaliceniowym
Praktyki zawodowe
-
Literatura
de Walden – Gałuszko K., Kaptacz A. (2005) Pielęgniarstwo w opiece paliatywnej i hospicyjnej, Warszawa:PZWL rozdz. 7
De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN rozdz.6
Herbart M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP
Jakubowska- Winecka A., Włodarczyk D. (2005). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.rozdz.5, 6,8
James R.K., Gilliland B. E. (2006). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzajaca terapię. Warszawa : Wydawnictwo edukacyjne PARPA
Zabłocka-Żytka, L. (2010) „Rola wsparcia społecznego w zmaganiu się z chorobą nowotworową.” W: E. Zasępa (red.) Gdy myślę choroba...Gdy myślę niepełnosprawność...Choroba, niepełnosprawność, cierpienieoraz postawy wobec nich. W teorii i badaniach. Warszawa: APS
Zabłocka-Żytka, L. (2015). Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie. W: Cz. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.
Kluczyńska, S. (2016). Interwencja kryzysowa jako metoda pomocy chorym somatycznie. W: L. Zabłocka- Żytka, E. Sokołowska (red.). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.
https://emotionaid.com/wp-content/uploads/2022/04/EmotionAid_A4_Ukrainian.pdf
Światowa Organizacja Zdrowia. (2022). Psychologiczna Pierwsza Pomoc: Przewodnik dla pracowników w terenie. Światowa Organizacja Zdrowia. Regionalne Biuro dla Europy. https://apps.who.int/iris/handle/10665/352503. License: CC BY-NC-SA 3.0 IGO
Literatura uzupełniająca:
De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN
Krakowiak P. (2006). Zdążyć z prawdą. O sztuce komunikacji w hospicjum. Gdańsk: Fundacja Hospicyjna
Sanders Catherine M. (2001). Jak przeżyć stratę dziecka. Gdańsk: GWP
Uwagi
W cyklu 2022Ln:
zaliczenie- praca pisemna/plakat::Przedstaw w punktach zasady wsparcia rodzinom chorych somatycznie /straty (wytyczne do pracy zespołu np. MOPS, szkoła, praca). Przesłanie prowadzącej do 15.03.2023 do 20.00 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: