Interwencja w sytuacji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży SP-IER
1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży
2. Zaburzenia zachowania u dzieci w szkole.
3. Kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia (zaburzenia eksternalizacyjne (ADHD, ODD etc))
4. Epidemiologia i czynniki predysponujące do występowania zaburzeń u dzieci i młodzieży.
5. Wczesne rozpoznanie zaburzeń zachowania,
o diagnoza i postępowanie terapeutyczne - metody terapii zaburzeń zachowania, (terapia grupowej dziecka, wsparcie interakcji rodzic – dziecko, treningi behawioralne dla rodziców i umiejętności rozwiązywania problemów, szkolne programy interwencyjne).
6. Wsparcie dziecka z zaburzeniami eksternalizacyjnymi, etc.
7. Profilaktyka zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży.
W cyklu 2021Zn:
Podczas zajęć studenci zdobywają wiedzę w poniższej tematyce: 1.Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży: CD, ODD, ADHD. |
W cyklu 2022Ln:
1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży: CD, ODD, ADHD. |
W cyklu 2023Ln:
1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży: CD, ODD, ADHD. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Symbol efektu EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Absolwent zna rodzaje i typy zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Absolwent posiada wiedzę na temat czynników chroniących i czynników ryzyka zaburzeń zachowania
Absolwent posiada wiedzę na temat istniejących form wsparcia dzieci i młodzieży. z zaburzeniami zachowania
Absolwent posiada wiedzę na temat sposobów rozpoznawania zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Umiejętności
Potrafi zidentyfikować zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży ze wskazaniem na specyfikę mechanizmu rejestrowanego zachowania się;
Potrafi zdiagnozować zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym
Potrafi wspierać dziecko demonstrujące zaburzenia zachowania oraz dzieci będące świadkami i ofiarami takich zachowań
Potrafi przeprowadzić interwencje kryzysową w sytuacji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Kompetencje społeczne
Słuchacz posiada świadomość specyfiki kontaktu z dziećmi i młodzieżą wykazującą symptomy zaburzeń zachowania
Jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, w tym realizacji i rekomendacji oddziaływań o potwierdzonej skuteczności
Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności związanych z podejmowaniem oddziaływań i pracą z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania
IDM_K3 Słuchacz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju.
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży
2. Zaburzenia zachowania u dzieci w szkole.
3. Kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia (zaburzenia eksternalizacyjne (ADHD, ODD etc))
4. Epidemiologia i czynniki predysponujące do występowania zaburzeń u dzieci i młodzieży.
5. Wczesne rozpoznanie zaburzeń zachowania,
o diagnoza i postępowanie terapeutyczne - metody terapii zaburzeń zachowania, (terapa grupowej dziecka, wsparcie interakcji rodzic – dziecko, treningi behawioralne dla rodziców i umiejętności rozwiązywania problemów, szkolne programy interwencyjne).
6. Wsparcie dziecka z zaburzeniami eksternalizacyjnymi etc)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kołakowski, A. (2020 i inne wydania). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP.
Kołakowski, A. i Pisula, A. (2018 i inne wydania). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.
Kołakowski, A. Wolańczyk, T. Pisula, A. Skotnicka, M. Bryńska A. (2021 i inne wydania). ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców.
Guare, R., Dawson, P., Guare, C. (2019). Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone. Skuteczny trening umiejętności. Kraków: WUJ.
Dawson, P. i Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą umiejętności wykonawczych. Kraków: WUJ.
Barkley, R. A. (2015). Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczna oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny. Kraków: WUJ
Bloomquist, M. L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów. Kraków: WUJ.
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: