Psychoterapia grupowa SP-GRU
Tematy:
1. Fazy rozwoju grupy psychoterapeutycznej (w tym role)
2. Umiejętności związane z prowadzeniem grupy
3. Formy procesu psychoterapii
4. Specyfika grupy
5. Psychoterapia indywidualna vs grupowa
6. Zrozumienie i diagnoza sytuacji w grupie
7. Psychoedukacja
8. Trening wyrażania złości, asertywności, proszenie o pomoc
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna i rozumie założenia psychoterapii grupowej, w tym dobór do grupy, zasady pracy z grupą, style kierowania grupą, zjawiska grupowe
Zna zasady tworzenia i prowadzenia oddziaływań psychoedukacyjnych i treningu zachowań konstruktywnych
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi dokonać doboru do grupy terapeutycznej i ustalić zasady pracy grupy
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić oddziaływania psychoedukacyjne i trening zachowań konstruktywnych
Kryteria oceniania
Wiedza i umiejętności będą weryfikowane na podstawie aktywności zadaniowych. Każdy uczestnik szkolenia ma za zadanie przygotować:
(1) trening asertywnych zachowań abstynenckich. Plan treningu w dwóch częściach: część 1: odmawianie picia alkoholu/przyjęcia narkotyku, część 2: Informowanie o leczeniu, uzależnieniu i podjętej abstynencji
(2) plan mikroedukacji o tematyce związanej z uzależnieniem i współuzależnieniem (przynajmniej 2)
Literatura
Grzesiuk, L. (2002). Psychoterapia, szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN
Mellibruda, J. i Sobolewska-Mellibruda, S. (2006). Praca z grupą w procesie psychoterapii uzależnienia, Integracyjna psychoterapia uzależnień. Teoria i praktyka. IPZ, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: