Funkcjonalna ocena wzroku małego dziecka SP-FOW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
Treści: 1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia. 2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych (fiksacji, śledzenia, przenoszenia spojrzenia, koordynacji ruchów gałek ocznych, akomodacji, zaburzenia/obniżenia ostrości wzroku, ograniczenia/ubytki w polu widzenia, zaburzenia widzenia barw, zaburzenia w rozwoju funkcji optyczno-percepcyjnych. 3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny: analiza dokumentacji okulistycznej, psychologicznej i in., wywiad z rodzicami / opiekunami dziecka; przygotowanie do obserwacji zachowań wzrokowych dziecka podczas zabawy i czynności pielęgnacyjnych. 4. Procedura przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci. 6. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna specyfikę rozwoju funkcji wzrokowych i potrafi opisać poszczególne etapy rozwoju widzenia.
- Zna specyfikę zaburzeń w rozwoju widzenia i rozumie, jak one mogą wpływać na rozwój dzieci słabowidzących.
- Zna cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci słabowidzących
- Zna wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci słabowidzących
- Zna teoretyczne założenia stymulowania wzroku oraz rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u dzieci.
Umiejętności:
- Potrafi ocenić poziom rozwoju widzenia oraz rozpoznać zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci.
- Potrafi wnioskować w jaki sposób zaburzenia funkcji wzrokowych mogą wpływać na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dziecka słabowidzącego.
- Potrafi opisać sposób oceny poszczególnych funkcji wzrokowych u małych dzieci i przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia małego dziecka.
- Potrafi przygotować indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka.
Kompetencje społeczne:
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
- Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
- Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących.
- Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym.
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 40h Liczba punktów ECTS: 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: