Fizjoterapia pedagogiczna SP-FIP2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021Zn:
1. Ocena rozwojowa małego dziecka 2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia) - kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia - ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych - charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia. 3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka - wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych - ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat). 4. Wczesna diagnostyka małego dziecka - nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP - wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu) - przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka. 5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci - Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne - Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu - Zespół Downa i inne wady genetyczne - Wady wzroku i słuchu u małego dziecka - Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna i rozumie podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem.
Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu fizjoterapii pediatrycznej.
Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju małego dziecka. Posiada wiedzą na temat mechanizmów prawidłowego rozwoju psychomotorycznego małego dziecka.
Zna stadia rozwoju motorycznego.
Umiejętności:
Potrafi określić i scharakteryzować kluczowe obszary i umiejętności ruchowe dla osiągnięcia poszczególnych etapów rozwojowych dziecka
Potrafi wykorzystywać podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem
Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju. Potrafi skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych
Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju motorycznym małego dziecka
Potrafi scharakteryzować zaburzenia funkcji ruchowych
Kompetencje społeczne:
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - symulacja - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 10 Przygotowanie się do zajęć - 10 Przygotowanie się do zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 30 Liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: