Edukacja wzbogacająca życie według Marshalla B. Rosenberga SP-EWZ
- Edukacja wzbogacająca życie według Marshalla B. Rosenberga.
- Przemoc i bezprzemocowość w rozumieniu Marshalla B. Rosenberga – źródła i skutki dla ucznia i nauczyciela.
- Model czterech ścieżek komunikacyjnych NVC i jego zastosowanie w edukacji.
- Znaczenie umiejętności formułowania próśb prowadzących do dobrowolnej zgody.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Studentka/student rozumie, na czym polega edukacja bez przemocy, i wie, jak można zaprojektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student rozumie znaczenie zaspokojenia potrzeb: bezpieczeństwa i wolności wszystkich osób zaangażowanych w proces edukacyjny.
Studentka/student rozumie znaczenie budowania dobrych relacji dla współpracy w edukacji.
Studentka/student rozumie znaczenie wzajemnego zaufania dla współpracy w edukacji.
Studentka/student rozumie znaczenie komunikacji międzyludzkiej dla współpracy w edukacji i zna różnice między komunikacją wspierającą kontakt a komunikacją niewspierającą kontaktu.
Studentka/student wie, jakie znaczenie dla jakości jej/jego pracy w edukacji ma jej/jego uczenie się i rozwój, samowiedza i samoświadomość.
Studentka/student rozumie wartość inspirowania się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, i wie, skąd może czerpać inspiracje dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student wie, jakie kompetencje sprzyjają współpracy opartej na zaufaniu, i wie, jak może je rozwijać.
Studentka/student zna wybrane założenia, rozróżnienia i procesy modelu Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga oraz praktyczne możliwości zastosowania tego modelu w edukacji.
Studentka/student wie, jak rozróżniać prośby i żądania, i rozumie, dlaczego warto to robić.
Studentka/student wie, w jaki sposób prośba może wzbogacać życie i rozumie znaczenie umiejętności formułowania próśb prowadzących do dobrowolnej zgody w procesie edukacyjnym.
Studentka/student rozumie model czterech ścieżek komunikacyjnych NVC i zna możliwości jego zastosowania w edukacji.
Studentka/student wie, czym jest edukacja wzbogacająca życie według Marshalla B. Rosenberga.
Studentka/student wie, czym jest przemoc i bezprzemocowość w rozumieniu Marshalla B. Rosenberga.
Studentka/student rozumie, jakie skutki powoduje przemoc dla osób biorących udział w procesie edukacyjnym.
Studentka/student rozumie korzyści z bezprzemocowości i dobrowolnej zgody w procesie edukacyjnym.
Umiejętności
Studentka/student potrafi współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do zaspokojenia potrzeb: bezpieczeństwa i wolności wszystkich osób zaangażowanych w proces edukacyjny.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania w edukacji relacji opartych na zaufaniu.
Studentka/student potrafi odróżniać komunikację wspierającą kontakt od komunikacji niewspierającej kontaktu w edukacji i potrafi stosować komunikację wspierającą kontakt.
Studentka/student potrafi brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student potrafi inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student potrafi rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student potrafi praktykować Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student potrafi rozróżniać prośby i żądania.
Studentka/student potrafi rezygnować z żądań i formułować prośby prowadzące do dobrowolnej zgody w procesie edukacyjnym.
Studentka/student potrafi świadomie wybierać jedną z czterech ścieżek komunikacyjnych NVC w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student potrafi współtworzyć edukację wzbogacająca życie według Marshalla B. Rosenberga.
Studentka/student potrafi rozpoznać w procesie edukacyjnym przemoc i bezprzemocowość w rozumieniu Marshalla B. Rosenberga.
Studentka/student potrafi poszukiwać rozwiązań umożliwiających zaistnienie bezprzemocowości i dobrowolności w procesie edukacyjnym.
Kompetencje społeczne
Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do zaspokojenia potrzeb: bezpieczeństwa i wolności wszystkich osób zaangażowanych w proces edukacyjny.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania w edukacji relacji opartych na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by odróżniać komunikację wspierającą kontakt od komunikacji niewspierającej kontaktu w edukacji i stosować komunikację wspierającą kontakt.
Studentka/student ma gotowość, by brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student ma gotowość, by inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by praktykować Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student ma gotowość, by rozróżniać prośby i żądania.
Studentka/student ma gotowość, by rezygnować z żądań i formułować prośby prowadzące do dobrowolnej zgody w procesie edukacyjnym.
Studentka/student ma gotowość, by świadomie wybierać jedną z czterech ścieżek komunikacyjnych NVC w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację wzbogacająca życie według Marshalla B. Rosenberga.
Studentka/student ma gotowość, by rozpoznawać w procesie edukacyjnym przemoc i bezprzemocowość w rozumieniu Marshalla B. Rosenberga.
Studentka/student ma gotowość, by poszukiwać rozwiązań umożliwiających zaistnienie bezprzemocowości i dobrowolności w procesie edukacyjnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: