Empatia i granice w sytuacjach konfliktowych i przemocowych SP-EGP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Studentka/student rozumie, na czym polega edukacja bez przemocy, i wie, jak można zaprojektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student rozumie znaczenie budowania dobrych relacji dla współpracy w edukacji.
Studentka/student rozumie znaczenie wzajemnego zaufania dla współpracy w edukacji.
Studentka/student rozumie znaczenie komunikacji międzyludzkiej dla współpracy w edukacji i zna różnice między komunikacją wspierającą kontakt a komunikacją niewspierającą kontaktu.
Studentka/student wie, jakie znaczenie dla jakości jej/jego pracy w edukacji ma jej/jego uczenie się i rozwój, samowiedza i samoświadomość.
Studentka/student rozumie wartość inspirowania się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, i wie, skąd może czerpać inspiracje dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student wie, jakie kompetencje sprzyjają współpracy opartej na zaufaniu, i wie, jak może je rozwijać.
Studentka/student zna wybrane założenia, rozróżnienia i procesy modelu Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga oraz praktyczne możliwości zastosowania tego modelu w edukacji.
Studentka/student wie, jak praktykować empatię i ochronne użycie siły w sytuacjach konfliktowych i przemocowych.
Studentka/student wie, jak przyjmować czyjąś odmowę i krytykę z empatią i spokojem.
Studentka/student rozumie model czterech ścieżek komunikacyjnych NVC i zna możliwości jego zastosowania w edukacji.
Studentka/student rozumie, że konflikty są przejawem życia i szansą dla relacji, i zna metody ich rozwiązywania spójne z NVC.
Studentka/student rozumie, na czym polega rozwiązywanie konfliktów na zasadzie power over/power under albo power with (win-win).
Studentka/student wie, na czym polegają negocjacje i mediacje NVC.
Studentka/student wie, na czym polega ochronne użycie siły w sytuacjach przemocowych i czym różni się od odpowiadania przemocą na przemoc.
Studentka/student ma podstawową praktyczną wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Studentka/student wie, jak przeciwdziałać przemocy w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student zna definicje przemocy przyjęte w środowisku specjalistów od przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Studentka/student wie, czym różni się rola „pomagacza” od roli „interwenta”.
Studentka/student zna mechanizmy przemocowe: cykle przemocy, trójkąt Karpmana.
Studentka/student zna trójkąt Zagrodzkiej.
Studentka/student zna obowiązki nauczyciela związane z procedurą Niebieskiej Karty i wie, jakie możliwości skorzystania ze wsparcia ma nauczyciel będący świadkiem przemocy.
Umiejętności
Studentka/student potrafi współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania w edukacji relacji opartych na zaufaniu.
Studentka/student potrafi odróżniać komunikację wspierającą kontakt od komunikacji niewspierającej kontaktu w edukacji i potrafi stosować komunikację wspierającą kontakt.
Studentka/student potrafi brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student potrafi inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student potrafi rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student potrafi praktykować Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student potrafi praktykować empatię i ochronne użycie siły w sytuacjach konfliktowych i przemocowych.
Studentka/student potrafi przyjmować czyjąś odmowę i krytykę z empatią i spokojem.
Studentka/student potrafi świadomie wybierać jedną z czterech ścieżek komunikacyjnych NVC w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student potrafi traktować konflikty jako przejaw życia i szansę dla relacji, i odpowiedzieć na konflikt w sposób spójny z NVC.
Studentka/student potrafi rozwiązywać konflikty na zasadzie power with (win-win).
Studentka/student potrafi przeprowadzić negocjacje i mediacje między dziećmi w duchu NVC.
Studentka/student potrafi zastosować ochronne użycie siły w sytuacjach przemocowych i nie odpowiadać przemocą na przemoc.
Studentka/student potrafi zastosować w praktyce wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Studentka/student potrafi przeciwdziałać przemocy w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student potrafi diagnozować przemoc.
Studentka/student potrafi przechodzić od pomagania do interwencji.
Studentka/student potrafi, będąc świadkiem przemocy, korzystać ze wsparcia.
Kompetencje społeczne
Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania w edukacji relacji opartych na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by odróżniać komunikację wspierającą kontakt od komunikacji niewspierającej kontaktu w edukacji i stosować komunikację wspierającą kontakt.
Studentka/student ma gotowość, by brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student ma gotowość, by inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by praktykować Porozumienie bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla B. Rosenberga w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student ma gotowość, by praktykować empatię i ochronne użycie siły w sytuacjach konfliktowych i przemocowych.
Studentka/student ma gotowość, by przyjmować czyjąś odmowę i krytykę z empatią i spokojem.
Studentka/student ma gotowość, by świadomie wybierać jedną z czterech ścieżek komunikacyjnych NVC w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student ma gotowość, by traktować konflikty jako przejaw życia i szansę dla relacji, i odpowiadać na konflikty w sposób spójny z NVC.
Studentka/student ma gotowość, by rozwiązywać konflikty na zasadzie power with (win-win).
Studentka/student ma gotowość, by przeprowadzić negocjacje i mediacje między dziećmi w duchu NVC.
Studentka/student ma gotowość, by zastosować ochronne użycie siły w sytuacjach przemocowych i nie odpowiadać przemocą na przemoc.
Studentka/student ma gotowość, by stosować w praktyce wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Studentka/student ma gotowość, by przeciwdziałać przemocy w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych.
Studentka/student ma gotowość, by diagnozować przemoc.
Studentka/student ma gotowość, by dla zatrzymania przemocy przechodzić od pomagania do interwencji.
Studentka/student ma gotowość, by, będąc świadkiem przemocy, korzystać ze wsparcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: