Diagnoza i terapia zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym SP-DSI
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Zn:
1. Typy zaburzeń integracji sensorycznej 2. Przykłady zaburzeń integracji sensorycznej, które powinny zaniepokoić rodziców i nauczycieli 3. Symptomy zaburzeń SI u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnoza zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym 5. Pierwsza pomoc w terapii zaburzeń SI 6. Terapia zaburzeń oraz rozwijanie SI u dzieci w wieku przedszkolnym |
W cyklu 2020Ln:
1. Typy zaburzeń integracji sensorycznej |
W cyklu 2021Ln:
1. Typy zaburzeń integracji sensorycznej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Zna podstawy funkcjonowania poszczególnych zmysłów oraz ich dysfunkcje oraz ich funkcjonalne następstwa na etapie przedszkolnym
UMIEJĘTNOŚCI:
- Potrafi interpretować i wykorzystywać aktualne teorie pedagogiczne w procesie wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
- Potrafi zaplanować proces diagnostyczny zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym
- Potrafi skonstruować program wsparcia u dziecka w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem założeń teorii integracji sensorycznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Affolter, F. (1999). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa:WSiP Baran, J. (1996). Terapia zabawą. Usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej MEN Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: PZWL Delacato, C. (1999). Dziwne niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina Franczyk, A., Krajewska, K. (2003). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Impuls Frohlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP Kielin, J. (1998). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kruk-Lasocka, J. (2003). Autyzm czy nie autyzm?: problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. Kułakowska, Z. (2001). Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji. Lublin: BiFolium Maas, V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP Mikler-Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju niemowląt. Gdańsk: Harmonia Przyrowski Z., (2012) Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. EMPIS, Warszawa Wiśniewska, M. (2008), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Impuls Watkins, S., Morgan, E. (2007). Model INSITE: model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu: program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. |
W cyklu 2020Ln:
Affolter, F. (1999). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa:WSiP Baran, J. (1996). Terapia zabawą. Usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej MEN Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: PZWL Delacato, C. (1999). Dziwne niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina Franczyk, A., Krajewska, K. (2003). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Impuls Frohlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP Kielin, J. (1998). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kruk-Lasocka, J. (2003). Autyzm czy nie autyzm?: problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. Kułakowska, Z. (2001). Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji. Lublin: BiFolium Maas, V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP Mikler-Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju niemowląt. Gdańsk: Harmonia Przyrowski Z., (2012) Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. EMPIS, Warszawa Wiśniewska, M. (2008), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Impuls Watkins, S., Morgan, E. (2007). Model INSITE: model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu: program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. |
W cyklu 2021Ln:
Affolter, F. (1999). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa:WSiP Baran, J. (1996). Terapia zabawą. Usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej MEN Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: PZWL Delacato, C. (1999). Dziwne niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina Franczyk, A., Krajewska, K. (2003). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Impuls Frohlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP Kielin, J. (1998). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kruk-Lasocka, J. (2003). Autyzm czy nie autyzm?: problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. Kułakowska, Z. (2001). Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji. Lublin: BiFolium Maas, V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP Mikler-Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju niemowląt. Gdańsk: Harmonia Przyrowski Z., (2012) Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. EMPIS, Warszawa Wiśniewska, M. (2008), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Impuls Watkins, S., Morgan, E. (2007). Model INSITE: model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu: program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, symulacja, praktycznego działania Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, symulacja, praktycznego działania Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, symulacja, praktycznego działania Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: