Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.2 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) SP-DID2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Ln:
Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. Zasady pracy oraz wybrane metody , techniki i programy stosowane w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. Adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Elementy integracji sensorycznej w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
W cyklu 2021Ln:
1. Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. |
W cyklu 2022Ln:
1. Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Ma wiedzę na temat oceny skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii.
- Ma wiedzę na temat roli i miejsca diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.
- Ma wiedzę na temat dydaktyki specjalnej jako nauki teoretycznej i empirycznej oraz klasyfikacji dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe.
- Ma wiedzę na temat interdyscyplinarnego i porównawczego ujęcia dydaktyki specjalnej.
- Posiada wiedzę na temat koncepcji i systemów dydaktycznych kształcenia specjalnego.
- Zna i rozumie organizację procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych.
Umiejętności:
- Potrafi planować ewaluację procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Posiada umiejętność projektowania zajęć edukacyjnych, generowania niestandardowych rozwiązań konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej.
- Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą.
- Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i organizować realizację złożonych działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne:
- Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością dydaktyczną.
- Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Literatura
W cyklu 2020Ln:
Literatura podstawowa: 1. Barraga, N. C., Morris, J. E. (1997). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały źródłowe, Cz. I i III. Warszawa: WSPS. 2. Błeszyński ,J. (2011). Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych. Warszawa: Wyd. Harmonia. 3. Bobkowicz-Lewartowska , L. (2011). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Wyd. Impuls. 4. Borkowska, M. , Szwiling, Z. (2011). Metoda NDT - Bobath. Warszawa: PZWL. 5. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż. Kraków: WE. 6. Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. 7. Corn, A. (1991). Model funkcjonowania wzrokowego słabowidzących. Materiały Tyflologiczne, 7. 8. Góralówna, M., Hołyńska, B. (1993). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. 9. Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 10. Cytowska, B., Winczura, B. (red.). (2011). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls. 11. Czochańska, J. (1995). Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Folium. 12. Kielin, J. (2009). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP. 13. Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu. Lublin: KUL, s. 344-414. 14. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. 15. Kulczycka, E. (2004). Wychowanie słuchowo – werbalne dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS. 16. Kulesza, E. M. (red.). (2005). Rehabilitacja dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: APS. 17. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. 18. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL. 19. Mikler – Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk: Harmonia Universalis. 20. Minczakiewicz, E.M. (2010). Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Kraków: Wyd. Impuls. 21. Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2, 22. Pilecki J. (red.). (1998). Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 23. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk. 24. Szuchnik, J., Kurkowska, E., Pankowska, A., Senderski, A., Kurkowski, Z., M. (2005). Program pracy z dziećmi z wadą słuchu lub zagrożonymi wadą słuchu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (O-6 lat). Poradnik dla nauczycieli. 25. Szuchnik, J., Skarżyńki, H., (2004). Uczeń – zmysły – komunikacja. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących. 26. Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa: WSPS. Literatura uzupełniająca 1. Barraga, N. C., Collins, M. (1991). Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały Tyflologiczne, 7. 2. Buryn, U., Hulboj, T., Kowalska, M., Podziemska, T., Rychlicka, B. (2005). Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. Poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych. Warszawa: MENiS. 3. Dryżałowska, G. (1997). Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Warszawa: Wydawnictwo UW. 4. Jakubowski, S. (2001). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: MEN. 5. Niemczuk – Kozłowska, R. (1992). Przydatność pomocy optycznych dla słabowidzących. Przegląd Tyflologiczny, 2. 6. Walczak, G. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: MEN. 7. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci. Warszawa: WSiP. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura podstawowa: 1. Barraga, N. C., Morris, J. E. (1997). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały źródłowe, Cz. I i III. Warszawa: WSPS. 1. Barraga, N. C., Collins, M. (1991). Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały Tyflologiczne, 7. |
W cyklu 2022Ln:
Literatura podstawowa: 1. Barraga, N. C., Morris, J. E. (1997). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały źródłowe, Cz. I i III. Warszawa: WSPS. 1. Barraga, N. C., Collins, M. (1991). Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały Tyflologiczne, 7. |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae82d6e64f7fc4c9b9c9e47b67e7656c3%40thread.tacv2/conversations?groupId=0519a1fc-2661-45d2-a182-bd4c20b70a02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna AKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: