Podstawy uważności (mindfulness) – tworzenie przyjaznego środowiska nauki i pracy SP-CPU
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedza
Studentka/student rozumie, na czym polega edukacja bez przemocy, i wie, jak można zaprojektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student rozumie znaczenie budowania dobrych relacji dla współpracy w edukacji.
Studentka/student rozumie znaczenie integracji w grupie i zna praktyczne sposoby jej wspierania.
Studentka/student rozumie znaczenie wzajemnego zaufania dla współpracy w edukacji.
Studentka/student wie, jakie znaczenie dla jakości jej/jego pracy w edukacji ma jej/jego uczenie się i rozwój, samowiedza i samoświadomość.
Studentka/student rozumie wartość inspirowania się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, i wie, skąd może czerpać inspiracje dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student wie, jakie kompetencje sprzyjają współpracy opartej na zaufaniu, i wie, jak może je rozwijać.
Studentka/student zna podstawy uważności (mindfulness) dla nauczycieli.
Studentka/student zna i rozumie korzyści z wprowadzania uważności do edukacji.
Studentka/student zna badania dotyczące działania uważności i życzliwości w zawodach pomocowych.
Studentka/student zna podstawowe mechanizmy powstawania uzależnienia, w tym: od smartfonów i obecności w mediach społecznościowych; rozumie, jak można im zapobiegać z zastosowaniem uważności.
Studentka/student ma wiedzę na temat życzliwości i współczucia jako elementów podstawowych w tworzeniu nowoczesnego środowiska uczenia się.
Studentka/student ma wiedzę o uważności jako ścieżce budowania wspólnoty zespołu klasowego i szkoły.
Studentka/student ma podstawową praktyczną wiedzę psychologiczną i neurobiologiczną oraz wiedzę z zakresu przeciwdziałania przemocy, sprzyjającą współtworzeniu edukacji bez przemocy i projektowaniu przestrzeni przyjaznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Studentka/student ma podstawową praktyczną wiedzę z zakresu ewolucji mózgu, samoregulacji systemu nerwowego oraz uczenia się dzieci i młodzieży.
Umiejętności
Studentka/student potrafi współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student potrafi wspierać integrację w grupie.
Studentka/student potrafi przyczyniać się do budowania w edukacji relacji opartych na zaufaniu.
Studentka/student potrafi brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student potrafi inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student potrafi rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student potrafi praktykować uważność w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych oraz wprowadzać uważność do edukacji.
Studentka/student potrafi obserwować poziom obecności u siebie i u innych podczas pracy z grupą.
Studentka/student potrafi stosować w praktyce różnorodne formy oparcia swojej uwagi podczas pracy z grupą.
Studentka/student potrafi stosować ćwiczenia i rutyny uważności dla nauczyciela: przed pracą, w trakcie prowadzenia lekcji i po zakończeniu pracy.
Studentka/student potrafi stosować krótkie ćwiczenia i rutyny uważności dla uczniów podczas zajęć przedmiotowych.
Kompetencje społeczne
Studentka/student ma gotowość, by współtworzyć edukację bez przemocy i projektować przestrzeń przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, sprzyjającą efektywnej nauce i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania dobrych relacji w edukacji.
Studentka/student ma gotowość, by wspierać integrację w grupie.
Studentka/student ma gotowość, by przyczyniać się do budowania w edukacji relacji opartych na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by brać aktywny udział w procesie uczenia się i rozwoju oraz pogłębiania samowiedzy i samoświadomości.
Studentka/student ma gotowość, by inspirować się różnymi modelami, nurtami i podejściami, praktyczną wiedzą naukową oraz doświadczeniami innych osób, przydatnymi dla projektowania przyjaznej przestrzeni do efektywnej nauki i pracy.
Studentka/student ma gotowość, by rozwijać kompetencje sprzyjające współpracy opartej na zaufaniu.
Studentka/student ma gotowość, by praktykować uważność w kontekstach edukacyjnych i poza edukacyjnych oraz wprowadzać uważność do edukacji.
Studentka/student ma gotowość, by obserwować poziom obecności u siebie i u innych podczas pracy z grupą.
Studentka/student ma gotowość, by stosować w praktyce różnorodne formy oparcia swojej uwagi podczas pracy z grupą.
Studentka/student ma gotowość, by stosować ćwiczenia i rutyny uważności dla nauczyciela: przed pracą, w trakcie prowadzenia lekcji i po zakończeniu pracy.
Studentka/student ma gotowość, by stosować krótkie ćwiczenia i rutyny uważności dla uczniów podczas zajęć przedmiotowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: