Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna SD-1D-SJO
1. Uniwersytet jako organizacja: struktura i ośrodki decyzyjne, kluczowe procesy, obszary działalności, sieci współpracy, kontekst funkcjonowania (relacje z państwem, rynkiem, społeczeństwem obywatelskim).
2. Uniwersytet jako instytucja edukacyjna: nauczyciel akademicki (regulacje prawne, typowy zakres obowiązków), programy kształcenia, planowanie i organizacja kształcenia, jakość kształcenia i sposoby jej zapewniania.
W cyklu 2022Z:
1. Uczelnie akademickie jako organizacje: |
W cyklu 2023Z:
Analiza (na podstawie osobistych doświadczeń) kultury organizacyjnej szkoły wyższej, z wykorzystaniem modelu E. Scheina, uwzględniającego poziom artefaktów, norm i założeń. Zaproponowany model analizy uwzględnia wymiar czasowy (historia i współczesność uniwersytetu), strukturalny (cele, procesy, rozwiązania organizacyjne), społeczno-kulturowy (otoczenie uniwersytetu - państwo, rynek, społeczeństwo; istota tożsamości akademickiej). |
W cyklu 2024Z:
Analiza (na podstawie osobistych doświadczeń) kultury organizacyjnej szkoły wyższej, z wykorzystaniem modelu E. Scheina, uwzględniającego poziom artefaktów, norm i założeń. Zaproponowany model analizy uwzględnia wymiar czasowy (historia i współczesność uniwersytetu), strukturalny (cele, procesy, rozwiązania organizacyjne), społeczno-kulturowy (otoczenie uniwersytetu - państwo, rynek, społeczeństwo; istota tożsamości akademickiej). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2020Z: |
Literatura
W cyklu 2021Z:
Ciechanowska D. (red.). (2009). Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Toruń: Akapit. Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok Hejwosz D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna wydawnicza Impils. Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Secesja. Klimczak A. (2010). Ukryty uniwersytet. Hidden curriculum w dokumentach procesu bolońskiego, Nauka i szkolnictwo wyższe, 1-2, 35-36. Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok Malewski M. (2011). Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3 (55), 109-127. Pauluk D. (2016). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Kraków: Wydawnictwo UJ. Syska M. (red) (2010). Komercjalizacja edukacji Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław-Warszawa: OMS im F. Lassalle’a http://lassalle.org.pl/wp2/wp-content/uploads/2011/06/OMSL-Komercjalizacja-edukacji.pdf Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa. Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe XXI wieku Polska Europa USA, Warszawa: Wyd. Difin. Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Welskop W. (2019). Współczesna szkoła wyższa świątynią konsumpcji. Toruń: Adam Marsza-łek. |
W cyklu 2022Z:
Ciechanowska D. (red.). (2009). Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Toruń: Akapit. Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok Hejwosz D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna wydawnicza Impils. Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Secesja. Klimczak A. (2010). Ukryty uniwersytet. Hidden curriculum w dokumentach procesu bolońskiego, Nauka i szkolnictwo wyższe, 1-2, 35-36. Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok Malewski M. (2011). Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3 (55), 109-127. Pauluk D. (2016). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Kraków: Wydawnictwo UJ. Syska M. (red) (2010). Komercjalizacja edukacji Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław-Warszawa: OMS im F. Lassalle’a http://lassalle.org.pl/wp2/wp-content/uploads/2011/06/OMSL-Komercjalizacja-edukacji.pdf Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa. Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe XXI wieku Polska Europa USA, Warszawa: Wyd. Difin. Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Welskop W. (2019). Współczesna szkoła wyższa świątynią konsumpcji. Toruń: Adam Marsza-łek. |
W cyklu 2023Z:
Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa. Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej |
W cyklu 2024Z:
Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa. Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody zajęć: W ramach zajęć doktoranci realizuja : |
W cyklu 2023Z:
Metody zajęć: W ramach zajęć doktoranci realizuja : |
W cyklu 2024Z:
Metody zajęć: W ramach zajęć doktoranci realizuja : |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: