Współczesne kanały komunikacji SC-3S-WKK
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Narzędzia teoretyczne.
1.1. Konstruktywizm i kształtowanie instytucji społecznych.
1.2. Socjologia relacyjna i jej założenia wobec konstruowania rzeczywistości społecznej.
2. Narzędzia analityczne.
2.1. Przekaz medialny – struktura.
2.2. Analiza dyskursu – metody.
3. Kanały komunikacji.
3.1. Dyskurs polityczny i narodowy.
3.2. Nowe kanały reklamy: influencerzy, CSR, social media.
3.3. Komunikacja biznesowa.
3.4. Transmisja sportowa i konsumpcja emocji.
4. Warsztaty analityczne: mechanizmy kreowania rzeczywistości.
4.1. Polityka.
4.2. Biznes.
4.3. Media.
4.4. Sport.
5. Projekt kanału komunikacji.
5.1. Założenia ontologiczno-epistemologiczne oraz przygotowanie koncepcji projektu.
5.2. Prezentacja projektów.
5.3. Analiza projektów.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat zmieniających się kanałów komunikacji.
Ma zawansowaną wiedzę o różnych instytucjach i organizacjach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i medycznych) oraz o ich specyfice komunikowania.
Zna metody i narzędzia stosowane w badaniu różnych kanałów komunikacji, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii komunikacji, a zwłaszcza przekazu medialnego.
Potrafi pozyskać z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych).
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem metod i narzędzi stosowanych w badaniu komunikacji społecznej i komunikowania oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Dostrzega i rozwiązuje dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa.
Kryteria oceniania
- Aktywny udział w zajęciach
- Obowiązkowa cotygodniowa aktywność w grupie na Teams na podany temat
- Obowiązkowe przeczytanie wszystkich tekstów podanych na zajęcia
- Napisanie 3 esejów
Literatura
Laboratorium/warsztaty 2024 - 2025
(7.10.2024) Spotkanie organizacyjne
(14.10.2024) Wprowadzenie: Nowe media
- Jakub Bandoch: Algorytmy kontra ludzie. Niesocjologiczna analiza wpływu najnowszych technologii na życie społeczne, s. 165–174 (DOI: 10.24425/sts.2021.138480)
- Lev Manovich, Język nowych mediów. 2006. Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne: Czym są nowe media, ss. 79-135.
- Dynarski, S. (2017, Nov 22). Laptops are great, but not
during a lecture or meeting. The New York Times. https://www.nytimes.com/2017/11/22/business/laptops-not-during-lecture-or-meeting.html
(21.10.2024) Wprowadzenie: Historia technologii i paniki moralne
Stevenson, M. (2018). From hypertext to hype and back again: Exploring the roots of social media in the early web. In J. Burgess, A Marwick and T Poell (eds.). The SAGE Handbook of Social Media. Sage Press.
Twenge, J. Have smartphones destroyed a generation? The Atlantic.https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/09/has-the-smartphone-destroyed-a-generation/534198/
(28.10.2024) Formy nowych mediów i zjawisko kultury konwergencji
Zło konieczne, substytut, szansa – wykorzystanie komunikatora Skype w badaniach jakościowych, Izabela Ślęzak
Henry Jenkins, “Quentin Tarantino’s Star Wars?. W: Kultura konwergencji: Zderzenie starych i nowych mediów / Henry Jenkins ; tł. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, 2007 | Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ss.130-165
Henry Jenkins, Demokratyzowanie telewizji? Polityka uczestnictwa. W: Kultura konwergencji : zderzenie starych i nowych mediów / Henry Jenkins. ss. 232-250.
(4.11.2024) (Wirtualne) społeczność i publiczne usługi
Paul Byron & Brady Robards, (2017) “There’s Something Queer about Tumblr,” The Conversation.
Virginia Eubanks (2012) The Digital Poorhouse. Harper’s Magazine. 2018: https://harpers.org/archive/2018/01/the-digital-poorhouse/
(18.11.2024) Przemysł: Praca w nowych mediach i aktywizm
Robertson, A. (2017, August 3). Inside Patreon, The economic engine of internet culture. The Verge.https://www.theverge.com/2017/8/3/16084248/patreon-profile-jack-conte-crowdfunding-art-politics-culture
Weber, L. & Seetharaman, A. (2017). The worst job in technology: Staring at human depravity to keep it off Facebook. Wall Street Journal Online. https://www.wsj.com/articles/the-worst-job-in-technology-staring-at-human-depravity-to-keep-it-off-facebook-1514398398
Gillespie, T. (2018, January 12). The Logan Paul YouTube controversy and what we should expect from internet platforms. Vox. https://www.vox.com/the-big-idea/2018/1/12/16881046/logan-paul-youtube-controversy-internet-companies
Johanna Bhuiyan (2019) “How the Google walkout transformed tech workers into activists,” LA Times
(25.11.2024) Tożsamość: Gender, seksualność, klasa społeczna i intersekcjonalność
- Dreyfus, E. (2018, December 18). Twitter is indeed toxic for women, Amnesty report says. Wired. https://www.wired.com/story/amnesty-report-twitter-abuse-women/
- Reyes, (2014). YouTube is a lifeline for transgender young people. Los Angeles Times. https://www.latimes.com/local/la-me-c1-trans-video-diaries-20140122-dto-htmlstory.html
- Swanson, A. (2015, July 14). The rich kids of Instagram
are a product of extreme inequality, and they’re not
afraid to show it. The Washington Post.
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/07/14/the-rich-kids-of-instagram-are-a-product-of-extreme-inequality-and-theyre-not-afraid-to-show-it/
- Kilbourne (Killing Us Softly)
[FULL PROGRAM] KILLING US SOFTLY: THEN & NOW
(2.12.2024) Polityka: Wiadomości i informacje w erze algorytmów
Karolina Sztandar-Sztanderska, Michał Kotnarowski, Marianna Zieleńska: Czy algorytmy wprowadzają w błąd? Metaanaliza algorytmu profilowania bezrobotnych stosowanego w Polsce, s. 89–116 (DOI: 10.24425/sts.2021.136280)
Foer, F. (2017). Facebook’s War on Free Will. The Guardian. https://www.theguardian.com/technology/2017/sep/19/facebooks-war-on-free-will
(9.12.2024) Prywatność i nadzór
Naughton, J. (2018). “The goal is to automate us”: Welcome to the age of surveillance capitalism. An interview with Shoshana Zuboff. The Guardian. https://www.theguardian.com/technology/2019/jan/20/shoshana-zuboff-age-of-surveillance-capitalism-google-facebook
Donovan, C. (2015). Self-monitoring Is the next big thing in workplace surveillance. Buzzfeed News. https://www.buzzfeednews.com/article/carolineodonovan/the-quantified-self-movement-is-coming-for-your-desk-job-whe
Waddel, K. (2017, October). Incessant consumer surveillance Is leaking Into physical stores: Interview with Joseph Turow. The Atlantic. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/10/incessant-consumer-surveillance-is-leaking-into-physical-stores/504821/
(16.12.2024) Kultura: Fandom, relacje, trolling
Baym (2018). How music fans built the internet (Excerpt from Playing to the crowd). Wired. https://www.wired.com/story/book-excerpt-playing-to-the-crowd/
Oppenheimer, (2014), Technology is Not Driving Us Apart After All, New York Times.https://www.nytimes.com/2014/01/19/magazine/technology-is-not-driving-us-apart-after-all.htmll
Stein, J. (2016).“How Trolls are Ruining the Internet.” Time. https://time.com/4457110/internet-trolls/
(23.12.2024) Kultura: Autoprezentacja, sława i celebryci w mediach społecznościowych
· Black Mirror: Nose Dive (Netflix)
. Abidin, C. (2018). Introduction. Internet celebrity: Understanding
fame online. Emerald.
(13.01.2025) Memy
Mortensen, M., & Neumayer, C. (2021). The playful politics of memes. Information, Communication & Society, 24(16), 2367–2377. https://doi.org/10.1080/1369118X.2021.1979622
Aguilar, G. K., Campbell, H. A., Stanley, M., & Taylor, E. (2016). Communicating mixed messages about religion through internet memes. Information, Communication & Society, 20(10), 1498–1520. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1229004
Murru, M. F., & Vicari, S. (2021). Memetising the pandemic: memes, covid-19 mundanity and political cultures. Information, Communication & Society, 24(16), 2422–2441. https://doi.org/10.1080/1369118X.2021.1974518
(20.01.2025) Gry komputerowe
Realism in World of Tanks: From a Second World WarWorld War II Simulator to a Celebrity Raffle by Alesha Serada and and Jacek Mianowski
Fortnite Streamers as Influencers: A Study on Gamers’ Perceptions by Reyhaan King, Teresa de la Hera. Published in: The Computer Games Journal | Issue 4/2020
‘It’s like the gold rush’: the lives and careers of professional video game streamers on Twitch.tv by Mark R. Johnson & Jamie Woodcock. Published in: Information, Communication & Society, Volume 22, 2019 - Issue 3
W cyklu 2021Z:
1. Bieżące artykuły prasowe |
W cyklu 2022Z:
1. Bieżące artykuły prasowe |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
metody dydaktyczne: mini0wykład, prezentacje, dyskusje, multimedia, warsztaty. |
W cyklu 2022Z:
metody dydaktyczne: mini0wykład, prezentacje, dyskusje, multimedia, warsztaty. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: