Warsztat badacza uczestnictwa w kulturze SC-3S-WBU1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wybrane perspektywy związane z uczestnictwem w kulturze.
1.1. Formy uczestnictwa w kulturze.
1.2. Współczesne uwarunkowania demograficzne, przestrzenne i strukturalne uczestnictwa w kulturze.
1.3. Relacyjna koncepcja uczestnictwa w kulturze.
1.4. Tradycyjne i nowe instytucje kultury.
1.5. Segmentacja uczestników kultury.
1.6. Metody, techniki i narzędzia badań uczestnictwa w kulturze.
1.7. Dylematy etyczne w badaniu uczestnictwa w kulturze.
2. Rozwijanie umiejętności pracy w grupach, analitycznego myślenia oraz realizacji badań terenowych oraz pisania raportów z badań.
W cyklu 2023L:
Kurs realizowany jest w formie warsztatów badawczych, w trakcie których studenci prowadzić będą badania terenowe. Zakres tematyczny obejmować będzie następujące zagadnienia: Następnie studenci realizować będą projekt badawczy z zakresu socjologii kultury i partycypacji w kulturze. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę z zakresu uczestnictwa w kulturze.
Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla socjologii kultury pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie uczestnictwa w kulturze.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa.
Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się: aktywny udział studenta/ki podczas zajęć, jakość przygotowanych zadań oraz jakość przygotowanego fragmentu raportu z badań.
Sposoby pomiaru efektów uczenia się:
Wiedza – Ocena na podstawie jakości przygotowywanych prac i wypowiedzi ustnych
Umiejętności - Ocena na podstawie jakości przygotowywanych prac i wypowiedzi ustnych
Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnych
Literatura
Bukraba-Rylska, I., Burszta, W. (2011). Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Burszta, W., Duchnowski M.. (2010). Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych. NCK, Warszawa.
Kłoskowska, A. (1983). Socjologia kultury, PWN.
Krajewski, M. (2013). W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. Kultura i Społeczeństwo, (1), 29-67.
Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków: megaceremoniały i subświaty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
W cyklu 2023L:
Bukraba-Rylska, I., Burszta, W. (2011). Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Burszta, W., Duchnowski M.. (2010). Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych. NCK, Warszawa. Kłoskowska, A. (1983). Socjologia kultury, PWN. Krajewski, M. (2013). W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. Kultura i Społeczeństwo, (1), 29-67. Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków: megaceremoniały i subświaty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Udział w zajęciach: 30h Łącznie: 4 ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: