Tożsamości w supermarkecie kultury SC-3S-TSK
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Tożsamość jako nowy problem społeczny.
2. Tożsamość indywidualna vs tożsamości zbiorowe: wielość identyfikacji.
3. Wspólnoty terytorialne vs wyobrażone, tożsamości przypisane vs konstruowane.
4. Globalizacja i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości indywidualnych i zbiorowych.
5. Transnarodowość, transkulturowość i hybrydyzacja tożsamości.
6. Płynna nowoczesność i płynne tożsamości.
7. Radykalizacja tożsamości indywidualnych i zbiorowych: bunt czy moda?
Ćwiczenia:
1. Współczesne problemy z tożsamością – diagnoza sytuacji.
2. Indywidualizm w kulturze liberalnej i konsumpcyjnej.
3. Rywalizacja tożsamości w supermarkecie kultury.
4. Renesans tożsamości etnicznych i narodowych.
5. Swoi i obcy: społeczna natura obcości.
6. Żyd jako obcy - o antysemityzmie tradycyjnym i nowoczesnym w Polsce.
7. Źródła konfliktów etnicznych na wybranych przykładach.
8. Migracje wyzwaniem dla tożsamości społeczeństw przyjmujących i migrantów.
9. Kryzys migracyjny w Europie: naród etniczny vs naród obywatelski.
10. Funkcje i rodzaje nacjonalizmów (nacjonalizm banalny i gorący).
11. Tożsamości migracyjne: różnice pokoleniowe i płciowe.
12. Subkultury wykluczanych mniejszości.
13. Międzykulturowe i wewnątrzkulturowe zderzenie wartości: liberalizm kontra konserwatyzm.
14. Tożsamości religijne w wersji popkulturowej i fundamentalistycznej.
15. Fundamentalizm islamski jako tożsamość obronna i hipernowoczesna.
16. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów.
W cyklu 2020Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2021Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2022Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Z:
Wykład: Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie przemiany, jakim podlegają kultury i społeczeństwa w dobie globalizacji i wielokulturowości.
Dostrzega zróżnicowanie współczesnych tożsamości zbiorowych i indywidualnych.
Zna najnowszą historię europejskich migracji.
Rozumie fenomen wielokulturowości zachodnich społeczeństw oraz nowe wyzwania dla tożsamości zbiorowych: po stronie społeczeństw przyjmujących i wysyłających imigrantów.
Rozumie dynamikę większości i mniejszości kulturowej.
Rozumie konflikt kulturowy pomiędzy liberalizmem i konserwatyzmem, relatywizmem i fundamentalizmem.
Zna podstawowe wzory integracji społeczeństw wielokulturowych i wzory adaptacji imigrantów oraz ich potomków.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania dynamiki zmian identyfikacji zbiorowych w powiązaniu z globalnymi procesami społecznymi.
Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Wykłady odbywają się w odstępach co tygodniowych według planu zajęć na platformie MS Teams we wtorki od godz. 13.30 do 15.00 (kod do zespołu: dibk0m1) Wykład Ćwiczenia: |
W cyklu 2021Z:
Wykład Ćwiczenia: Egzamin pisemny w MS FORMS: 1.02.2022, godz. 13.00 |
W cyklu 2022Z:
Wykład Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Z:
Wykład Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Z:
Wykład Ćwiczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: