Socjologia komunikacji SC-3S-SKO
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Definicja procesu komunikowania.
1.1.Teoria komunikowania.
1.2. Modele komunikowania.
1.3. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania komunikowania.
1.4. Znaki i znaczenia, kody i języki.
2. Rodzaje komunikowania (komunikacja interpersonalna).
2.1. Komunikacja werbalna.
2.2. Komunikacja niewerbalna.
3. Komunikowanie organizacyjne.
4. Komunikowanie publiczne.
5. Komunikowanie polityczne.
6. Komunikowanie masowe.
6.1. Paniki medialne.
7. Społeczeństwo sieci i komunikacja online.
8. Socjologiczne teorie komunikowania.
8.1. Pochodzenie a język.
8.2. Interakcje codzienne i teoria dramaturgiczna.
9. Metody i techniki badania komunikacji.
10. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w obszarze socjologii komunikacji.
Ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń.
Ma podstawową wiedzę o człowieku, relacjach między ludźmi, komunikowaniu i więziach społecznych.
Ma wiedzę o zmieniających się ideach i koncepcjach z obszaru socjologii komunikacji i języka oraz o jego historycznej ewolucji.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych z użyciem narzędzi z zakresu socjologii komunikacji.
Posiada umiejętność przygotowania spełniających przyjęte w socjologii standardy wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień z dziedziny nauk społecznych z wykorzystaniem różnych źródeł.
Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik konstruktywnej komunikacji – werbalnych i niewerbalnych, ustnych i pisemnych, w języku polskim.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – negocjatora, pracownika, osoby przedstawiającej prezentacją przed publicznością etc.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w zakresie komunikowania i socjologii komunikacji w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Student przedstawia prezentację opartą na opracowaniu materiałów z ćwiczeń oraz zdaje egzamin w formie ustnej z wykładów.
CZYNNOŚCI REALIZOWANE PRZEZ STUDENTA:
- analiza tekstów z dyskusją,
- prezentacja,
- praca w grupach (rozwiązywanie zadań, dyskusja),
- mini eseje naukowe
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ - obserwacja w trakcie zajęć, jakość realizacja projektu w formie prezentacji, realizacja zadań pisemnych w trakcie zajęć, aktywność podczas pracy grupowej.
NAKŁADU PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe wynikające z harmonogramu studiów - 60 h
Inne z udziałem nauczyciela akademickiego (udział w konsultacjach, egzaminie) -
6h
Godziny niekontaktowe – praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektu, analiza tekstów itp.) - 84h
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
WYKŁAD:
1) Aronson, Wilson, Akert: Psychologia społeczna, rozdz. IV, Zachowania niewerbalne, str. 98-105, postrzegani, interpretwanie informacji (schematy), s
2) Youval Harari, Sapiens, Rozdz. II drzewo wiedzy
3) Griffin , Podstawy komunikacji Społecznej, rozdz. 4 Mead; Płeć i komunikacja
4) J. Steward, Mosty zamiast murów, Komunikowanie się werbalne, rozdz. 3
5) Komunikacja internetowa, materiał: http://www.heuristic.pl/blog/internet/149.html 6) R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi, rozdz. 2. Reguła wzajemności
7) Goban-Klass, Media i komunikowanie msowe, cz. II rozdz. 6 i 7
ĆWICZENIA:
Ariely, Dan. 2009. Potęga irracjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Babbie, Earl. 2007. Istota socjologii. Warszawa: PWN.
Babbie, Earl. 2008. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.
Bauman, Zygmunt. 2000. Globalizacja. Warszawa: PIW.
Berger, Peter L. 1995. Rewolucja kapitalistyczna. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Berger, Peter L. 2007. Zaproszenie do socjologii. Warszawa: PWN (było też wiele wcześniejszych wydań).
Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 2005. Internalizacja rzeczywistości, w: Piotr Sztompka i Marek Kucia (red.), Socjologia. Lektury. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 568-579.
Bernstein, Basil. 1990. Odtwarzanie kultury. Warszawa: PIW.
Bokszański, Zbigniew, Andrzej Piotrowski i Marek Ziółkowski. 1998. Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina, w: Irena Machaj (red.), Małe struktury społeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 195-198.
Castells, Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis.
Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Warszawa: PWN.
Debord, Guy. 2006. Społeczeństwo spektaklu. Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Warszawa: PIW.
Dixit, Avinash K. i Barry J. Nalebuff. 2009. Sztuka strategii. Warszawa: MT Biznes.
Domański, Henryk. 2004. Struktura społeczna. Warszawa: Scholar.
Douglas, Mary. 2004. Symbole naturalne. Rozważania o kosmologii. Kraków, Wydawnictwo UJ.
Giddens, Anthony. 2006. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goffman, Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR (były też inne wydania).
Goodman, Norman. 1997. Wstęp do socjologii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Lessig, Lawrence. 2005. Wolna kultura. Warszawa: WSiP, dostępna: http://www.futrega.org/wk/
Lipovetsky, Gilles. 2008. Postępująca zmiana istoty tego, co społeczne, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 393-410.
Mills C. Wright. 2008. Wyobraźnia socjologiczna. Warszawa: PWN.
Olechnicki, Krzysztof i Paweł Załęcki. 1997. Słownik socjologiczny. Toruń: Graffiti BC.
Riesman, David. 1996. Samotny tłum. Warszawa: Muza (było też wcześniejsze wydanie).
Slevin, James. 2005. Internet i formy związków ludzkich, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia- Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 593-627.
Staniszkis, Jadwiga. 2003. Władza globalizacji. Warszawa: Scholar.
Sztompka, Piotr. 2002. Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Szacki, Jerzy. 2004. Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.
Szlendak, Tomasz. 2010. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN.
Szmatka, Jacek. 1989. Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej. Warszawa: PWN.
Thompson, John B. 2008. Natura skandalu politycznego, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 562-591.
Urry, John. 2008. Sieci społeczne, podróże i rozmowy, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia- Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 259-285.
Wallerstein, Immanuel. 2007. Analiza systemów-światów. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
Wnuk-Lipiński, Edmund. 2004. Świat międzyepoki. Globalizacja, demokracja, państwo narodowe. Kraków: Znak – ISP PAN.
W cyklu 2020L:
1) Aronson, Wilson, Akert: Psychologia społeczna, rozdz. IV, Zachowania niewerbalne, str. 98-105, postrzegani, interpretwanie informacji (schematy), s |
W cyklu 2023L:
WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Nakład pracy studenta to 100h. Zgodnie z zaleceniami pilotażowego programu MNiSW pn. Mistrzowie Dydaktyki realizowanego przez prowadzących w University College London stosowane są metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. |
W cyklu 2023L:
Metody nauczania: metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. Nakład pracy studenta: 6 punkt ECTS (150 h pracy studenta). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: