Socjologia konsumpcji SC-3S-SCK
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Wprowadzenie do socjologii konsumpcji. Podstawowe pojęcia
(konsumpcja, kultura materialna, kultura konsumpcyjna, społeczeństwo konsumpcyjne, poziom życia, dobrobyt, jakość życia)
2. Cykle wymiany darów i towarów. Odmienne logiki i moralności wymiany
(podział; wymiana typu dar; wymiana rynkowa; ekonomia współdzielenia)
3. Społeczeństwo konsumpcyjne w ujęciu klasycznym
(Weber: etyka protestancka i narodziny kapitalizmu; Marks: fetyszyzm towarowy; Bauman: społeczeństwo producentów vs konsumentów; Bell: narodziny społeczeństwa konsumpcyjnego, konflikt moralny w społeczeństwie konsumpcyjnym)
4. Nowa perspektywa: Rewolucja konsumpcyjna jako rewers rewolucji przemysłowej
(Appadurai: przemiany form konsumpcji, czynniki rewolucji konsumpcyjnej; Campbell: etyka romantyczna i nowoczesny hedonizm; Cowan: rewolucja przemysłowa w gospodarstwie domowym)
5. Rewolucja konsumpcyjna w Polsce
(czynniki rewolucji konsumpcyjnej, dwa mechanizmy rewolucji konsumpcyjnej)
6. Krótka historia marketingu i brandingu
(4P, 4C, marka, etapy rozwoju marketingu, branding)
7. Przedmioty w po-społecznym świecie
(Baudrillard, Latour, Dant, Knorr-Cetina, teoria praktyk)
8. Kolokwium
(test wyboru)
Ćwiczenia:
1. Zajęcia wprowadzające
2. Co to znaczy żyć w dobrobycie? Różnice międzykulturowe
3. Podstawowe schematy konsumpcji: praktyki jedzenia
4. Praktyki ubierania się (potocznie rozumiana moda)
5. Praktyki zamieszkiwania i komfort
6. Postęp i praktyki użytkowania technologii
7. Praktyki konsumpcji kulturowej
8. Etyczna i zrównoważona konsumpcja
W cyklu 2021Z:
Wykład i ćwiczenia będą odbywać się naprzemiennie 1. Wprowadzenie do socjologii konsumpcji. Podstawowe pojęcia (W) 13. Etyczna i zrównoważona konsumpcja 15. Podsumowanie |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii konsumpcji w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat konsumpcji i jej roli w procesie reprodukcji społecznej.
Ma zawansowaną wiedzę na temat przemian konsumpcji i rozwoju kultury konsumpcyjnej w skali globalnej i lokalnej.
Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii konsumpcji, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów konsumpcji i przemian jej wzorów.
Potrafi prognozować przemiany procesów konsumpcji z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Czuje się odpowiedzialny/-a za zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu, kraju, Europy, świata.
Kryteria oceniania
Test wyboru z treści obecnych na wykładzie i ćwiczeniach.
Literatura
Wykład
Lektura obowiązkowa
Aldridge Alan, 2006, Konsumpcja, tłum. Maciek Żakowski, Sic!, Warszawa.
Lektura uzupełniająca:
Lury Celia, 2011, Consumer Culture. Polity Press, Cambridge.
Slater Don, 1997, Consumer Culture & Modernity. Polity Press, Cambridge.
Ćwiczenia
Sahlins Marshall, 2003, Pierwotne społeczeństwo dobrobytu, [w:] M. Kempny i E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, WN PWN, Warszawa, s. 275-306.
Domański Henryk, Karpiński Zbigniew, Przybysz Dariusz, Straczuk Justyna (2017). Wzory jedzenia a struktura społeczna. Warszawa: Scholar.
Dowgiałło Bogna (2015). Ubieranie się jako forma uspołecznienia. O aktualności koncepcji mody Georga Simmla. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Skowrońska Marta (2014). Jak u siebie. Zamieszkiwanie i komfort. Warszawa: Znak.
Zalewska Joanna (2020). „And it all happened in our lifetime” – progress and comfort: the meaning of technology domestication practices. Etnografia Polska, 64(1-2).
Domański Henryk, Przybysz Dariusz, Wyrzykowska Katarzyna, Zawadzka Kinga (2021). Dystynkcje muzyczne. Stratyfikacja społeczna i gusty muzyczne Polaków. Warszawa: Scholar.
W cyklu 2021Z:
Wykład Ćwiczenia |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Wykład mówiony - jako okazja dla studentów do ćwiczenia wychwytywania ważnych informacji i notowania. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Wykład mówiony - jako okazja dla studentów do ćwiczenia wychwytywania ważnych informacji i notowania. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Wykład mówiony - jako okazja dla studentów do ćwiczenia wychwytywania ważnych informacji i notowania. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: