Moduł poszerzający wiedzę z socjologii kultury SC-3S-MPW1
Kultura i natura. Koncepcja współczynnika humanistycznego Floriana Znanieckiego. Tożsamość kulturowa- kultura własna a kultury obce. Kultura a cywilizacja. Kultura a język. Typologia kultur (Trompenaars, Nisbett). Kultury plemienne i narodowe. Specyficzne wartości kulturowe (hygge, sisu, saudade). Centra i peryferie kulturowe. Zmiana kulturowa. Dyfuzja kultury. Konflikt kultur. Rewitalizacja kultury. Kultura wsi a kultura miasta (koncepcja Roberta Redfielda). Kultura ludowa, folklor, folkloryzm. Kultura wysoka a kultura niska. Middlebrow. Awangarda i cyganeria. Pojęcie pokolenia. Kultura młodzieży- subkultury. Koncepcja wszystkożerności kulturowej Richarda Petersona. Struktura i typy kultury organizacyjnej. Kultura ubóstwa. Kultury dewiacyjne
W cyklu 2024L:
Kultura i natura. Koncepcja współczynnika humanistycznego Floriana Znanieckiego. Tożsamość kulturowa- kultura własna a kultury obce. Kultura a cywilizacja. Kultura a język. Typologia kultur (Trompenaars, Nisbett). Kultury plemienne i narodowe. Specyficzne wartości kulturowe (hygge, sisu, saudade). Centra i peryferie kulturowe. Zmiana kulturowa. Dyfuzja kultury. Konflikt kultur. Rewitalizacja kultury. Kultura wsi a kultura miasta (koncepcja Roberta Redfielda). Kultura ludowa, folklor, folkloryzm. Kultura wysoka a kultura niska. Middlebrow. Awangarda i cyganeria. Pojęcie pokolenia. Kultura młodzieży- subkultury. Koncepcja wszystkożerności kulturowej Richarda Petersona. Struktura i typy kultury organizacyjnej. Kultura ubóstwa. Kultury dewiacyjne |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji kulturowych i społecznych oraz technologii życia codziennego.
Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury materialnej i duchowej oraz wiedzę o zmieniających się praktykach kulturowych i społecznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania użytkowania przedmiotów i technologii we współczesnej kulturze oraz zachodzących przemian kultury materialnej.
Potrafi prognozować przemiany roli technologii w świecie społecznym z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania kulturowych przemian zachodzących w obrębie społeczeństw i, powiązanych z nimi, nowych tożsamości kulturowych.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie.
Kompetencje społeczne
Student/-ka czuje się odpowiedzialny/-a za zachowanie dziedzictwa kulturowego kraju, Europy, świata.
Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne.
Kryteria oceniania
egzamin ustny, referaty indywidualne, aktywna obecność na zajęciach
Literatura
A.Assman, Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań 2015.
E. Baldwin, Wstęp do kulturoznawstwa , Poznań 2007
U. Eco, Apokaliptycy i dostosowani : komunikacja masowa a teorie kultury masowej, Kraków 2010.
A. Kłoskowska, Socjologia kultury, Warszawa 2007.
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2012.
Kultura masowa, Kraków 2002,
A. Trompenaars, Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002.
F. Znaniecki, Nauki o kulturze, Warszawa 1992.
F. Znaniecki, Współczesne narody, Warszawa 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: