Socjologia trzeciego wieku SC-3F-STW
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zagadnienia ogólne.
1.1. Starość w socjologii. Podstawowe perspektywy teoretyczne.
2. Przemiany starości w krajach zachodnich.
2.1. Nowoczesna starość: ustanowienie emerytur a przemiany pozycji ludzi starych.
2.2. Nowoczesna starość: uniformizacja przebiegu życia.
2.3. Ponowoczesny trzeci wiek i kultura młodości.
2.4. Ponowoczesny czwarty wiek: medykalizacja starości, starość w polityce społecznej i w mediach.
3. Przemiany starości w Polsce.
3.1. „Użyteczność jako istota egzystencji”. Tradycyjna starość na wsi polskiej i przemiany w okresie PRL-u.
3.2. Starość „przed telewizorem” po transformacji ustrojowej.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: - Definiowanie starości (ujęcie biologiczne, społeczne i psychologiczne; demograficzne starzenie się). |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: - Definiowanie starości (ujęcie biologiczne, społeczne i psychologiczne; demograficzne starzenie się). |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie do socjologii III wieku Wybrane społeczne teorie starzenia się Koncepcja ageing in place Ageing in place na terenach wiejskich w Polsce: Ageing in place w kontekście amerykańskim Wybrane typy wspólnot rówieśniczych osób starszych Osoby starsze na rynku pracy Aktywność społeczna osób starszych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii starości w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat miejsca człowieka starszego w rodzinie i społeczeństwach.
Ma zawansowaną wiedzę na temat pozycji ludzi starszych w rodzinie na ziemiach polskich na przestrzeni ostatniego stulecia oraz zmieniającej się pozycji seniorów w społeczeństwie.
Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii starości, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania zjawiska trzeciego wieku.
Potrafi prognozować przemiany pozycji i wizerunku ludzi starszych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie, zachowując zasady kultury osobistej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Literatura
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Okólski, M. (2018) (red.). Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Lehr, U. (2007). U schyłku życia. Starość mieszkańców wsi Beskidu Śląskiego i Podhala. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Okólski, M. (2018) (red.). Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Lehr, U. (2007). U schyłku życia. Starość mieszkańców wsi Beskidu Śląskiego i Podhala. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA: - Okólski, M. (2018) (red.). Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. - Błędowski, P., et al. (2021). PolSenior2. Badanie poszczególnych obszarów stanu zdrowia osób starszych, w tym jakości życia związanej ze zdrowiem. Gdańsk: Gdański Uniwersytet Medyczny. - Fabiś, A., et al. (2019). Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. - Michalska, S., et al. (2024). Dać to, czego naprawdę potrzeba. Raport z badań. Warszawa: IRWiR PAN. - Labus, A. M. (2015). Domy międzypokoleniowe odpowiedzią na starzenie się społeczeństwa w XXI wieku. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(315). - Labus, A. (2021). Wielopokoleniowe formy zamieszkania na wybranych przykładach w Holandii. Builder, 25. - P. Szukalski (2016). Kulturowe uwarunkowania (auto)dyskryminacji ze względu na wiek. W: Broda-Wysocki, et al. (red.). Dyskryminacja seniorów w Polsce. Diagnoza i przeciwdziałanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Wykład z elementami interaktywnymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w wykładach - 30 h |
W cyklu 2023Z:
Wykład z elementami interaktywnymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w wykładach - 30 h |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI (50 h) - udział w wykładach - 15 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: