III sektor SC-3F-SEK
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju.
2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form.
3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce.
4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych.
5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym.
6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations.
7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”.
W cyklu 2021L:
Zajęcia składają się z dwóch części: część pierwsza jest poświęcona problematyce demokracji partycypacyjnej, jej historycznym uwikłaniom i ograniczeniom. Niezależnie od wartości przypisywanych obywatelskiej partycypacji, bywa, że często staje się przed empirycznym pytaniem o to, czy obywatele chcą uczestniczyć w podejmowaniu publicznych decyzji, w jakich formach chcą to robić, etc. Dalej w pierwszej części zajęć omawiane są trzy podstawowe koncepcje społeczeństwa obywatelskiego, tj. koncepcja republikańska, koncepcja liberalna i osobliwości wschodnio-europejskiej koncepcji społeczeństwa obywatelskiego - jako alternatywy dla porządku politycznego.W drugiej części zajęć analizuje się 'skromne' formy obywatelskiej partycypacji - takie m.in., które odwołują się do rozmaicie rozumianych form wolontariatu i pytań dotyczących ich gospodarczej efektywności. W końcowej części zajęć - na konkretnych przykładach - omawiane są wady i zalety 'wolontariatu zinstytucjonalizowanego' i obowiązujące w tej kwestii przepisy dotyczące jego funkcjonowania. |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju. 2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form. 3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce. 4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych. 5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym. 6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations. 7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju. 2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form. 3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce. 4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych. 5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym. 6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations. 7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka rozumie historyczny i ideologiczny kontekst dyskusji dotyczących rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
Potrafi interpretować wskazane różnice w obowiązujących przepisach dotyczących organizacji pozarządowych.
Rozumie tradycje i przesłanki dystynkcji „prywatne vs publiczne” i potrafi wskazać okoliczności ewolucji instytucjonalnych form tej dystynkcji; potrafi zinterpretować fenomen tzw. quangos (quasi non governmental organizations) i zna podstawowe wyniki badań w tym zakresie.
Zna strukturę organizacji pozarządowych we współczesnej Polsce i złożoność mechanizmów ich finansowania oraz towarzyszące im konflikty interesów.
Zna źródła podstawowych informacji o organizacjach pozarządowych w Polsce.
Rozumie zasady szukania kompromisów pomiędzy realizacją statutowych celów organizacji pozarządowych i komercyjnych zasad gromadzenia środków na działalność organizacji pozarządowych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi analizować źródła finansowania organizacji pozarządowych we współczesnej Polsce.
Dostrzega różnice pomiędzy tradycyjną filantropią, funkcjonowaniem zasady wzajemności i współczesnym egoaltruizmem.
Potrafi na podstawie powyższych danych interpretować kierunki rozwoju organizacji III sektora.
Potrafi przygotowywać diagnostyczne raporty o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych i wykorzystywać w tym celu dane o funkcjonowaniu tzw. organizacji pożytku publicznego.
Potrafi odpowiedzieć na pytanie o przesłanki wyboru tych OPP, które są warte finansowania w ramach tzw. „1 %” i przedstawić swoje poglądy w sposób zrozumiały dla różnych grup odbiorców.
Potrafi analizować rozmaite modele funkcjonowania organizacji III sektora w innych krajach w oparciu o obcojęzyczną literaturę przedmiotu - w szczególności w oparciu o dane zawarte w Eurostacie.
Potrafi wypracować sobie opinię o stanie III sektora we współczesnej Polsce i przedyskutować tę opinię z innymi.
Kompetencje społeczne
Student/-ka dostrzega potrzebę zakorzenienia swoich opinii o organizacjach pozarządowych w dostępnych danych empirycznych i konieczność modyfikowania tych opinii stosownie do bieżących zmian instytucjonalnych.
Jest gotów/-owa łączyć wiedzę o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych w kraju z aktywnością zmierzającą do ich doskonalenia.
Literatura
W cyklu 2021L:
J. Bartkowski: Podstawowe fakty o trzecim sektorze: czego nie wiemy o ngosach: w: P. Poławski, (red.): Trzeci Sektor: fasady i realia, Warszawa 2012 (s. 23 - 32); |
W cyklu 2022L:
E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227. E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492. M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009 |
W cyklu 2023L:
E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227. E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492. M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009 |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Wykład, analiza wybranych tekstów, studia przypadku Praca studenta |
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta: 25 godzin - przygotowanie do zajęć |
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta: 25 godzin - przygotowanie do zajęć |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: