Różnice międzykulturowe SC-3F-RMI
TREŚCI PROGRAMOWE
Zajęcia prowadzone w formie wykładu i konwersatorium.
Wykład:
1. Model kultury jako góry lodowej.
2. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia.
3. Enkulturacja i filtry kulturowe.
4. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
5. Kultury niskiego i wysokiego kontekstu.
6. Kultura zachodnia vs wschodnia: orientalizm vs okcydentalizm.
7. Geografia myślenia: greckie sylogizmy vs chińskie Tao.
8. Psychologiczne wymiary kultur:
- wielka piątka Geerta Hofstede i jej krytyka;
- siedem wymiarów kultury Fonsa Trompenaarsa;
- dziewięć wymiarów kultury w projekcie GLOBE;
- koncepcja wartości Shaloma Schwartza;
9. Globalne przemiany w systemach wartości:
- Światowy Sondaż Wartości;
- teoria fundamentów moralnych Jonathana Haidt’a.
Konwersatorium:
1. Postrzeganie różnic międzykulturowych.
2. Językowe i pozajęzykowe aspekty grzeczności.
3. Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur.
4. Analiza konfliktów międzykulturowych na linii Islam - Zachód:
- europejski spór o zakaz dla muzułmańskiej chusty i zasłony twarzy;
- afera wokół publikacji karykatur Mahometa;
- grupowe molestowania kobiet na ulicach europejskich miast – dowód na zderzenie cywilizacji?
5. Zachodnia idea tolerancji i jej paradoksy.
W cyklu 2023L:
WYKŁAD: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada ogólną wiedzę o kulturze, płaszczyznach jej przejawiania się i różnych typach kultury.
Zna psychologiczną i kulturową genezę, a także naturę stereotypów i uprzedzeń oraz metody ich zwalczania.
Rozumie tendencyjność postrzegania międzygrupowego i jego rolę w konfliktach międzykulturowych.
Zna pojęcie i zakres „ukrytej kultury” (zasady proksemiki, zarządzania czasem itd.), rozróżnia kultury niskiego i wysokiego kontekstu.
Zna wpływ komunikacji niewerbalnej i werbalnej na nieporozumienia międzykulturowe.
Zna podstawowe linie podziałów aksjologicznych w świecie kultur (Światowy Sondaż Wartości, badania Schwartza).
Zna podstawowe typologie wymiarów kultury według Hofstede, Trompenaarsa, projektu Globe.
Rozumie fenomen orientalizmu i okcydentalizmu oraz cele studiów postkolonialnych.
Wie, co się dzieje z kulturami i tożsamościami kulturowymi w warunkach globalizacji i wielokulturowości (glokalizacja kultur, tożsamości hybrydowe, transnarodowe).
Umiejętności
Student/-ka potrafi prawidłowo rozpoznawać i interpretować różnice międzykulturowe oraz diagnozować źródła nieporozumień międzykulturowych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.
Jest świadomy/-a językowych, kulturowych i międzykulturowych aspektów grzeczności oraz respektuje normy grzecznościowe w ramach kultury osobistej.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Wykład Warsztaty: |
W cyklu 2021L:
Wykład Konwersatoria: |
W cyklu 2022L:
Wykład Konwersatoria: |
W cyklu 2023L:
Wykład Konwersatoria: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: