Metody i techniki badań społecznych - 1 SC-3F-MIT1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Metody i techniki badań społecznych: przegląd i klasyfikacje.
2. Obserwacja: obserwacja jako metoda, typy obserwacji i ich charakterystyki, narzędzia badawcze, zbieranie danych i ich analiza, przedstawianie wyników.
3. Skonceptualizowanie własnego minibadania z użyciem obserwacji. Realizacja badania i przygotowanie notatki z przebiegu i wyników obserwacji.
4. Indywidualny wywiad pogłębiony: IDI jako metoda, typy IDI, narzędzia badawcze (scenariusz, dyspozycje do wywiadu), dobór jednostek do badania, przebieg IDI, sposoby analizy danych, raport z badania i przedstawianie wyników.
5. Praca w grupach nad konceptualizacją badania z użyciem indywidualnego wywiadu pogłębionego (temat, pytania badawcze, opracowanie scenariusza, dobór jednostek do badania). Realizacja badania w terenie. Analiza danych i przedstawienie wyników badania w formie pisemnej (raport z badania).
6. Zogniskowany wywiad grupowy: FGI jako metoda, narzędzie badawcze (scenariusz), techniki projekcyjne, dobór jednostek do badania, przebieg FGI, sposoby analizy danych.
W cyklu 2020Z:
Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza o metodach i technikach badań socjologicznych jest przekazywana studentom w czasie wykładów. Kompatybilne z nimi ćwiczenia mają na celu praktykę różnych metod i technik, nabycie przez studentów umiejętności konceptualizacji i realizacji badań różnymi metodami, analizy zebranych danych oraz opracowania i przedstawienia uzyskanych wyników. |
W cyklu 2021Z:
Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza o metodach i technikach badań socjologicznych jest przekazywana studentom w czasie wykładów. Kompatybilne z nimi ćwiczenia mają na celu praktykę różnych metod i technik, nabycie przez studentów umiejętności konceptualizacji i realizacji badań różnymi metodami, analizy zebranych danych oraz opracowania i przedstawienia uzyskanych wyników. |
W cyklu 2022Z:
Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza o metodach i technikach badań socjologicznych jest przekazywana studentom w czasie wykładów. Kompatybilne z nimi ćwiczenia mają na celu praktykę różnych metod i technik, nabycie przez studentów umiejętności konceptualizacji i realizacji badań różnymi metodami, analizy zebranych danych oraz opracowania i przedstawienia uzyskanych wyników. |
W cyklu 2023Z:
Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza o metodach i technikach badań socjologicznych jest przekazywana studentom w czasie wykładów. Kompatybilne z nimi ćwiczenia mają na celu praktykę różnych metod i technik, nabycie przez studentów umiejętności konceptualizacji i realizacji badań różnymi metodami, analizy zebranych danych oraz opracowania i przedstawienia uzyskanych wyników. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza o metodach i technikach badań socjologicznych jest przekazywana studentom w czasie wykładów. Kompatybilne z nimi ćwiczenia mają na celu praktykę różnych metod i technik, nabycie przez studentów umiejętności konceptualizacji i realizacji badań różnymi metodami, analizy zebranych danych oraz opracowania i przedstawienia uzyskanych wyników. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna metody badań jakościowych (obserwacja, IDI, FGI) stosowane w socjologii, w tym techniki i narzędzia pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.
Umiejętności
Student/-ka umie skonceptualizować i zrealizować badania z użyciem metod jakościowych oraz dokonać analizy zebranego materiału.
Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami raportów z badań zrealizowanych metodami jakościowymi i wystąpień prezentujących wyniki takich badań.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie badawczej, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z planowaniem i realizacją badań metodami jakościowymi; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.
Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa obowiązujące przy realizacji badań empirycznych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (lub inne wydania tej książki: 2004, 2005, 2007 też: z 2008 Podstawy badań społecznych). |
W cyklu 2021Z:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (lub inne wydania tej książki: 2004, 2005, 2007 też: z 2008 Podstawy badań społecznych). |
W cyklu 2022Z:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (lub inne wydania tej książki: 2004, 2005, 2007 też: z 2008 Podstawy badań społecznych). |
W cyklu 2023Z:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (lub inne wydania tej książki: 2004, 2005, 2007 też: z 2008 Podstawy badań społecznych). |
W cyklu 2024Z:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (lub inne wydania tej książki: 2004, 2005, 2007 też: z 2008 Podstawy badań społecznych). |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: |
W cyklu 2021Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: |
W cyklu 2022Z:
metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: |
W cyklu 2023Z:
metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: |
W cyklu 2024Z:
metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: