Procesy wykluczania i integracji społecznej konwersatorium SC-2F-PWI
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Koncepcje zbiorowego „my” przeciwstawiane koncepcjom „obcych’”, „innych”, „marginalnych”.
2. Mechanizmy społecznej integracji jako zjawiska kształtowania się rozmaitych form społecznej tożsamości ludzi oraz mechanizmy wielowymiarowych segmentacji współczesnych społeczeństw.
3. Socjologiczne tradycje opisywania mechanizmy powstawania zbiorowych tożsamości i ich antynomii (Simmel, Durkheim, Weber, Czarnowski, tzw. „szkoła chicagowska”, tj. Park i Stonequist). Weber i Parkin: procesy społecznej marginalizacji uruchamiane przez spory o odstęp do społecznie cenionych zasobów
4. Współczesna koncepcja „podklasy” (Auletta, Murray, ) i okoliczności :wprowadzenia do socjologii koncepcji „społecznego wykluczenia” .Marginalność w społeczeństwie rynkowym
5. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym: od retoryki „równych szans” do zakazów wszelkiej dyskryminacji.
6. Empiryczne analizy procesów międzypokoleniowego dziedziczenia położenia w strukturze społecznej.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Koncepcje zbiorowego „my” przeciwstawiane koncepcjom „obcych’”, „innych”, „marginalnych”. 2. Mechanizmy społecznej integracji jako zjawiska kształtowania się rozmaitych form społecznej tożsamości ludzi oraz mechanizmy wielowymiarowych segmentacji współczesnych społeczeństw. 3. Socjologiczne tradycje opisywania mechanizmy powstawania zbiorowych tożsamości i ich antynomii (Simmel, Durkheim, Weber, Czarnowski, tzw. „szkoła chicagowska”, tj. Park i Stonequist). 4. Współczesna koncepcja „podklasy” (Auletta, Murray, Parkin) i okoliczności wprowadzenia do socjologii koncepcji „społecznego wykluczenia”. 5. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym: od retoryki „równych szans” do zakazów wszelkiej dyskryminacji. 6. Empiryczne analizy procesów międzypokoleniowego dziedziczenia położenia w strukturze społecznej. |
W cyklu 2023L:
Student przyswaja wiedzę z zakresu obszarów wykluczenia społecznego, źródeł i form nierówności społecznych w wymiarze mikro oraz makrospołecznym. Podczas zajęć analizowane będą także procesy integracyjne w ramach grup odmiennych kulturowo. Na zajęciach podejmowane są zagadnienia dotyczące procesów grupowych oraz teorie wyjaśniające różnice w aspekcie władzy, prestiżu oraz kapitału ekonomicznego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach i koncepcjach na temat procesów wykluczania i integracji społecznej.
Ma pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych będących czynnikami warunkującymi procesy wykluczania i integracji społecznej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów wykluczenia i integracji społecznej.
Potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty ważne z punktu widzenia procesów wykluczania i integracji społecznej.
Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze.
Kompetencje społeczne
Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści oraz do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura do wykładu i ćwiczeń: |
W cyklu 2023L:
K. Abramczuk, Rzeczywiste podziały społeczne w wirtualnym świecie (w:) M. Jarosz (red) Polskie bieguny: społeczeństwo w czasach kryzysu, Instytut Studiów Politycznych PAN: Oficyna Naukowa, Warszawa 2013. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: . wykład + prezentacje pptx oraz wskazane w toku wykładu prezentacje pptx z sieci; samodzielne komentarze dotyczące lektur dyskutowane na ćwiczeniach, prace opisujące przypadki społecznej marginalizacji w życiu codziennym |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia Nakład pracy studenta: Nakład pracy studenta: Łączna liczba godzin: 105 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: