Seminarium dyplomowe licencjackie - 1 RE-3F-LI1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Etapy postępowania badawczego. Bazy danych bibliograficznych i sposób korzystania z zawartych w nich materiałów. Analiza, selekcja i kategoryzacja zagadnień teoretycznych i terminologii związanej z tematyką pracy. Kwerenda literatury. Zasady tworzenia opisu bibliograficznego pozycji książkowych i artykułów naukowych oraz innych źródeł z zastosowaniem standardów edytorskich. Formułowanie zakresu problematyki badawczej oraz tematu badań. Teoretyczne uzasadnienie celu badań. Metodologiczne podstawy badań własnych: cel i przedmiot badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki. Zasady doboru metod, technik i narzędzi badawczych do celu badań. Kryteria doboru próby badawczej. Etyczne dylematy związane z projektowaniem badań pedagogicznych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna etapy procesu badawczego. Rozumie pojęcia: teoretyczne uzasadnienie badań, cel badań i przedmiot badań, problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badań, grupa badawcza.
Zna metody analizy ilościowych i jakościowych danych empirycznych; zna rodzaje i kryteria doboru ilościowych i jakościowych metod badawczych.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i przepisy prawne z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Rozumie konsekwencje nieprzestrzegania prawa w zakresie ochrony prawa autorskiego.
Zna zasady opracowywania bibliografii pracy naukowej.
Umiejętności
Potrafi pogłębiać swoją wiedzę na wybrany temat pod kierunkiem promotora pracy dyplomowej.
Potrafi korzystać z bibliotek, baz danych i nowoczesnych technologii w procesie gromadzenia wiedzy naukowej, wyszukiwać, selekcjonować i w sposób twórczy oceniać przydatność pozyskanej wiedzy, dokonać kwerendy zebranej literatury, przybliżając się do określenia tematu i celu badań.
Potrafi tworzyć opis bibliograficzny źródeł wiedzy naukowej.
Formułuje w mowie i piśmie teoretyczną koncepcję badań z wykorzystaniem pogłębionej wiedzy pedagogicznej oraz wiedzy w zakresie powiązanych z nią dyscyplin naukowych.
Określa metodologiczne podstawy badań, w tym: cel i przedmiot badań, problemy i hipotezy badawcze oraz zmienne i wskaźniki, dobiera metody, techniki i narzędzia badawcze i dostosowuje je do celu badań, precyzuje warunki doboru grupy badawczej.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do współpracy z promotorem w celu zaprojektowania i przeprowadzania rzetelnych badań pedagogicznych.
Rozumie potrzebę nieustannego uaktualniania wiedzy.
Rozumie potrzebę ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Jest gotów do świadomego podejmowania działań na rzecz rozwijania dorobku naukowo-badawczego pedagogiki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: